fredag, augusti 18, 2006

Side with the little guy

Vond-visningen var klart över förväntan igår. Jag förväntade mig iofs ingenting alls eftersom jag aldrig sett ett plagg från dem tidigare. Svart såklart, men trevliga detaljer och oklanderligt skräddat. En vit trenchcoat gjorde mig lite orolig dock. Det kändes som att om modellen hade haft 1 cm bredare axlar, så hade hon gått omkring med en glasstrut på ryggen. Och det var väl inte meningen.

Väldigt goda nyheter innan visningen. Leif Pagrotsky tillkännagav att Beckmans nu kommer få stöd i samma utsträckning som de andra konstnärliga högskolorna (förutsatt att socialdemokraterna bildar regering även efter valet) vilket innebär nära nog en fördubbling av Beckmans statliga stöd. Jag hoppas att Tom vet vad han måste använda pengarna till, även om hans elever kommer spotta och fräsa. MARKNADSFÖRING, Tom. ENTREPENÖRSSKAP.

Tekniskt och estetiskt ligger Sverige väldigt långt fram. Det vet vi. Men vad gäller att skapa förtroende hos riskkapitalister och att få ut sitt varumärke och sina kläder sköts många företag med sådan ängslighet och valhänthet att man blir mörkrädd. Om Beckmans kan ingjuta affärsmässigt mod och förstånd i sina elever innan de lämnar skolan så har de gjort dem en tjänst för livet.

Inga kommentarer: