onsdag, augusti 02, 2006

Fidel

Ali Esbati skriver vackert om Fidel i Expressen idag. Jag har ett mindre dubbelt förhållande till Fidel Castro än de flesta svenskar tror jag. Kanske för att jag har så dåliga erfarenheter av demokrati. Demokrati innebär ju så ofta stagnation. Människor kan inte enas eller bestämma sig, så inget händer. USA har delvis gått runt problemet genom att sätta sin deomokrati ur spel, men i Västeuropa har vi för länge sedan tappat initiativet till företagen. Hellre Castro än Svanberg. Och hellre Castro än Pinochet, Vargas, Camacho eller Uribe. Det har gått så mycket värre så många gånger i Latinamerika, än vad det har gått för Cuba. Det hade gått värre utan Fidel Castro.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kul...

Anonym sa...

Själv förhåller jag mig alltid skeptisk till länder där ifrån allt för många flytt.

Anonym sa...

Fråga alla kubanska politiska fångar.....

Bolivar sa...

Jonas: Jag är utan att ha frågat dem nästan säker på att de inte håller med mig. Då skulle de ju inte vara politiska fångar. Vad är din poäng?