onsdag, april 05, 2006

Veckodagsfylla

Jag får alltid skrivkramp när Goesta har länkat till mig. Det känns lite som att vakna på Medborgarplatsen och inse att man sitter naken, inklämd mellan två uteliggare vid skridskobanan. Obehagligt men lite spännande.

Tristessen har för övrigt övernattat hos mig och klamrar sig fast med oförminskad envishet. Jag ska hjälpa David handla kläder efter jobbet idag, förhoppningsvis hjälper det något. Jag skulle vilja gå ut idag egentligen, men det finns ju inga veckoklubbar kvar. I alla fall inga värda namnet. Annat var det för några år sen. Då kunde man dricka sig redlös till Tha Liks, Elephant Man och valfri The Blueprint-låt nästan varje dag i veckan. Såhär kunde det se ut:

Tisdag: Studio One. Hiphopklubbens grand mal. Trångt så inihelvete därinne, kö från Sturecompagniet till själva svampen utanför. Tjejer med alldeles för mörk foundation kladdade ner vita tishor som om det vore en sport. Taro jockade med den äran i hiphoprummet, och den mycket märkliga kvasimusikgenren soca fick ett eget rum. Alltid tomt.
Anekdot: Jag tog dit Gonzo en kväll och han orerade stort om vilka lägringar han skulle göra under kvällen. Jag presenterade honom för en tjejkompis och tycke uppstod. Hon pratade, Gonzo kallsvettades och gick hem halv 2. När jag ringde honom dagen efter och frågade vad fan som hade hänt så sa han "Jag bangade. Jag klarar inte att prata med svarta tjejer".

Onsdag: Blaze. På den här tiden var Sebastian Suarez Goldborne egentligen lite för mesig för att ha hiphopklubb. Han kompenserade det med att spela bättre musik än de flesta och ha klart positivare stämning på stället jämfört med sina konkurrenter och han blev snabbt alla söderjiggaz favorithak.
Anekdot: Efter en flaska whisky på en firmafest styrde jag kosan mot Köket med lera upp till midjan (vet inte, fråga inte). Jag rasade ur taxin med bestämda steg och två förbryllade damer vid min sida. "Det är lugnt, jag fixar in er" sa jag, och gick in genom nödutgången. Visiten blev kort.

Torsdag: Slingshot/Residence/Firstdays/KIM/Café Opera. Torsdagar var hiphopstockholms lördag. Det hände saker överallt hela tiden. Tjejerna var snygga, Killarna lite väl uppklädda, kvällarna blev sena och alla matchade sina kepsar med skorna. Två favoriter som står ut ur mängden var KIM och Firstdays. På många sätt var de varandras motpoler, och Goesta och Gonzo trivdes aldrig riktigt på KIM. Jag och David sket i vilket. KIM var flashigt, medlemskort, drinkar och 23. Firstdays var sunkigt, kö och 2 för 1 innan 23.
Anekdot: Jag kan faktiskt inte skilja ur kvällarna här riktigt. Jag vet att jag hade helt bizarrt game en kväll, när jag hade på mig en rosa Fred Perry-mössa och matchande rosa T-shirt. Det var på KIM tror jag.

Fredag: East. Inte nya småsvenniga East. Inte East med öppen restaurang. Det här var bara baren, och nån slags ljusgård med ytterligare en bar. Den baren har jag för övrigt aldrig sett öppen. Ingen gillade att vara där egentligen. Det var ett jävla suckande varje gång vi skulle in i taxin, men det var ju för tidigt att dra till Berns så vad skulle man göra?
Anekdot: För snart 3 år sedan träffade jag min flickvän där, en julidag. En löningsdag. Vi var så inihelvete snygga båda två så det var ju det enda som kunde hända. Jag pratade Transformers och krämpor, hon pratade astrologi. Lovely.

Lördag: Berns. Eftersom fredagen satt i långt in på lördagen blev det oftast lite senare utgång på lördagen. Då passade det bra att åka direkt till Berns. Berns hade öppet till 4 då, och var rätt mycket the shit för oss som inte kände för att gå på gayklubb på Sture eller steka på Cafét. Omänskligt trångt i hiphoprummet, alltid tomt på housegolvet och smockfullt i VIP-rummet där det oftast spelades jungle (!?!?!).
Anekdot: Samma kväll som jag träffade min flickvän på East, gick vi vidare till Berns allihop. Mitt under mitt raggande på min flickvän, kommer Miki raglandes och frågar om jag vill ha en shot. "Visst säger jag", säger åt min flickvän att vänta i soffan och går och sänker 3 shots. När jag kommer tillbaka till soffan sitter hon fortfarande kvar. Sån flyt har man inte 2 gånger.


Jag kan inte komma på att jag har varit ute särskilt många söndagar och måndagar. Kan jag ha varit det?

8 kommentarer:

Eric Goesta Rosén sa...

Söndagsanekdoterna borde i så fall innefatta hotfulla Kvarnen-vakter och allmänt sur stämning oss vänner emellan. Kanske drack vi tolv fatöl och kränkte varandra under en sextimmarsperiod, kanske blev Kalle utkastad efter att ha kastat glas omkring sig, kanske härjade Persbrandt tillsammans med en vitsminkad Thorsten Flinck. Var inte det söndagarna?

/Goesta

Bolivar sa...

Goesta, jag tror inte att jag var på Kvarnen så ofta. Men det kan ha varit en söndag vi rasade in där med en sopsäck 7elevenbröd och bad att få låna brödkniv i baren. Var det en söndag?

Eric Goesta Rosén sa...

Tror nog det.

/Goesta

Widde sa...

Idag är det onsdag, det får mig att inte helt osökt tänka på inlägget under, alla mina vänner har visst blivit för gamla för att gå ut på vardagar.
Jag behöver en fylla, en redig. Den som håller mig sällskap bjuder jag på en helkväll.

Anonym sa...

Var det inte på en vardag som mitt 21-åriga jag hamnade i ett strypgrepp av 2 kubikmeter man, efter att stampat sönder otaliga väskor på dansgolvet. Vad hette stället?

Eric Goesta Rosén sa...

miguel: Daily News.

/Goesta

Anonym sa...

Ahhh

Anonym sa...

"Jag bangar. Jag klarar fortfarande inte att prata med svarta tjejer"-fast jag vill inget hellre.

Därför kommer jag att för alltid vara fast i "nikebrudar"-träsket. men men