torsdag, april 20, 2006

Ja till livet?


Jag hittade ett gammalt diagram från skolan invikt i min "The Chavez Code" igår kväll. Det beskrev de latinamerikanska ländernas abortlagar. Ganska deprimerande läsning. Å andra sidan skulle inte jag vara här om abortlagarna varit lite mer liberala. Det brukar göra min flickvän lite tvehågsen, även om hon annars resonerar som kvinnor i väst gör mest. Själv väljer jag att inte resonera alls just i de markerna. Det känns inte som att jag kan bli särskilt mycket lyckligare av att älta sånt. Jag tänkte i alla fall dela med mig av statistiken. Eftersom jag inte har någon scanner så fick jag snoka runt lite på internet. Jag hittade bara en världskarta, så ni får resten av världen på köpet. Enjoy:

RÖD: Abort olaglig under alla omständigheter, eller endast tillåten för att rädda kvinnans liv.
ROSA: Abort endast laglig för att rädda kvinnans liv eller skydda hennes fysiska hälsa.
GUL: Abort laglig enligt ovan, samt för att skydda kvinnans psykiska hälsa.
BLÅ: Tillåtet att göra abort av socioekonomiska skäl.
VIT: Abort tillåten efter önskemål.

Överraskningsländerna för mig var Algeriet och Australien måste jag säga.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja australien var ganska förvånande faktiskt...

Bolivar sa...

Och Algeriet åt andra hållet. De var inte ens rosa.

k sa...

Det där är vansinne.

När jag jobbade i Chile skrev vi en lång reportageserie om en ung flicka (9 år) som blivit systematiskt utnyttjad av sin styvfar under flertalet år. Hela historien uppdagades när grannfrun ifrågasatte den stora kula som placerat sig på hennes mage och efter undersökningar visade det sig att hon var i fjärde månaden.

Flertalet präster och politiker (minst lika katolskt konservativa) uttalade sig i frågan och hävdade bestämt att det "var Guds val" och att hon "under inga omständigheter" fick göra abort.

Från sjukhussängen några månader senare hade flickan en enda önskan:

Att få ha sin nalle hos sig under förlossningen.

Bolivar sa...

K: Jag undrar om inte nån på TT snappade upp den där historien, det känns som att jag har läst om det. Vidrigt hur som helst.