torsdag, april 20, 2006

Ett jävla gnäll

Har vi fnyst bort oss själva från kartan? Har vi stuckit näsan så högt upp i skyn att de nere på marken slutat bry sig? Är det någon enda människa (förutom vi då) som är intresserad av att kommunicera med folk som har "koll"?

Vi som skäms när vi gillar nya Pink-låten, men skuttar glatt till rekontextualiserad Scatman i Vita Rummet på Spybar. Vi som målmedvetet forcerar bröstbenet för att knäppa våra nya Dior Homme-jeans (hög midja i år). Vi som spottar på J Lindeberg för att....varför gör vi det nu igen? Vi som tycker att Sir Alice får för lite uppmärksamhet. Vi som tycker att Fox N Wolf blivit lite för stora för att det ska vara kul. Vi som bara älskar Carin Wester så länge hon håller till på så höga nummer på Rörstrandsgatan att jag tror Solna-kontoret delar ut hennes post. Vi som runkar till blekta blondiner och blir tillsammans med Jessika Gedin. Vi som helst matchar svart med vitt. Eller svart. Hela den geggiga klump elitistiska inflyttade 70- och 80-talister som rör sig som gräshoppsvärmar mellan Jus, Le Shop Too, Marie Laveau och Spybar. Vem fan orkar prata med oss längre? Och varför skulle de? Varje försök till att erbjuda oss något ser vi som ett tecken på svaghet och vänder ryggen till. Hela modesverige lever på konstgjord andning. Hela musiksverige lever på konstgjord andning. Det finns inte en författare bortom Jan Guillou som överhuvudtaget har tillgång till respirator. De bara dör. Vad vill vi ha egentligen?

6 kommentarer:

D.D. sa...

Vi vill ha biffstek och pösiga läderfåtöljer. Eller om jag uttrycker det så här: i stället för att anpassa sig ser man med olika härskartekniker till att andra börjar tycka detsamma som man själv gör. Grejen är att vara konsekvent. Åtminstone ett tag.

Eric Goesta Rosén sa...

Så länge något rekontextualiseras vägrar jag var med. Allt annat är jag med på. Förutom koll. Jag vet vilka Fox n Wolf är. Inte mer. Jag har ingen aning om vem Carin Wester är. Förlåt. Jag har aldrig besökt Jus och Le Shop Too. Jag har aldrig knullat Jessika Gedin.

Det enda jag är inne på är blekta blondiner och Scatman John. Men jag kanske inte är målgruppen?

/Goesta

Anonym sa...

Man vill ju vara lite speciell. jag känner igen allt och jag bor inte ens i sthlm. Men jag har kompisar som rör sig i dom där kretsarna.

Kul blogg förresten!

Bolivar sa...

Sweet: haha "dom där kretsarna". Vi är ju inget mc-gäng direkt.

Donnie: Bullys helt enkelt då?

Anonym sa...

HAHA! "Varje försök till att erbjuda oss något ser vi som ett tecken på svaghet och vänder ryggen till." Tror du inte att just det är unikt för vår krets.

Bolivar sa...

Nej jag tror att det är en 80-talistgrej faktiskt. Eller iaf vi som är födda 77-81.