måndag, april 03, 2006

GenusGoesta är klartänkt och sober idag. Hänvisar till Johan Esk när han avfärdar sin idol Claes Borgström, eftersom Claes svingade lite väl nära Goestas egna glaskäke den här gången. Jag håller inte med alls. Det finns inget evenemang som får mig så entusiastisk och exalterad till och med över rent dålig underhållning (Tyskland-Costa Rica?!?) men jag är beredd att låta Sverige stanna hemma. Bara för att jag är trött på alla jävla undanflykter. Vad det än är som ska göras, så blir det inget gjort, mer än en massa pekande på vad som borde gjorts istället.

Göran Persson borde säkert både gå ur Schengen, återta monopolet på el, börja jogga och frysa handelsförbindelserna med Tyskland under fotbolls-VM. Det skulle säkert ge ännu större genomslag. Men nog fan skulle det ge genomslag om ett landslag, vilket som helst, tog smällen med fleråriga sanktioner och vägrade delta. Vem ska ifrågasätta skälen? Ingen ifrågasätter heller skälen, bara tillvägagångssättet. Eftersom vi faktiskt vill se Sverige-England i sommar. Vi har ju redan blivit lovade liksom.

För övrigt slår Johan Esk bollen rakt upp på Norra Stå. Vardagssvineriet får vi män stå till svars för alldeles själva. Ingen polisraid i världen kommer stoppa sexhandeln i Sverige så länge det finns män som vill betala för att knulla av sig. På ett eller annat sätt kommer andra män se till att det finns kvinnor att tillgå. Barn eller vuxna, frivilliga eller slavar. Stoppas charterresorna till Thailand flyger torskarna reguljärt, eller till Vietnam. Det är en helt annan strid. Att ta ställning mot legaliserad prostitution och flera tusen influgna festivalhoror som ska tillfredsställa segerrusiga västeuropéer i bajamajaliknande inrättningar är något annat. Det är väldigt lätt att visa sitt misstycke. Det är bara att stanna hemma.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt och fullt med. Fick mig en tankeställare här om dagen apropå fotbollsfans i grannkommunen. Fick den allsvenska premiär mot GAIS sönderskriken av ett gäng speedade 20-åringar, med rader som "döda den där äckliga negern för fan" och "ut med horjäveln...fan vad jag är sugen på att slåss nu". Det där var garanterat "grabbar" som inte skulle banga på lite bajamaja-mus i Tyskland. När hela den vidriga kulturen får ett ansikte så avstår jag lätt från 50 fotbolls-VM.

Anonym sa...

Gefle ska det vara.

Eric Goesta Rosén sa...

Självklart har du en poäng, Bolivar, men som Esk, med flera, påpekat under dagen är det i mina ögon rimligare att i så fall inleda med politiska medel. Alltså ageranden från regeringen. Där kunde vi väl vara mer spetsiga när vi svingar mot orättvisor utomlands.

Samtidigt vore det effektfullt med en bojkott från Sveriges sida.

Och samtidigt är det förstås en väldigt öm tå för mig som Claes trampar på denna gång.

/Goesta

Anonym sa...

"Bara för att jag är trött på alla jävla undanflykter. Vad det än är som ska göras, så blir det inget gjort, mer än en massa pekande på vad som borde gjorts istället."

You GO Bolivar! Just så, just så.

Bolivar sa...

Goesta: Ja det borde man inleda med. Ja det kunde vi vara. Nu är vi inte det. Ska vi då inte vara något alls?

Eric Goesta Rosén sa...

Jo, Bolivar. Till exempel ska vi, och det bör JämO istället kräva, ta ställning i regeringen om vi vill agera mot Tyskland i det här fallet.

Problemet är ju att regeringen skulle tvingas vara konsekvent och bojkotta arrangemang till höger och vänster, vi skulle vara tvungna att konsekvent jävlas med andra länder när vi tycker de gör fel. Och det vore väldigt kul. Men det kommer inte att hända.

/Goesta

Bolivar sa...

Goesta, sorgligt nog är det så att kravet du föreslår inte skulle väcka en tiondel av den uppmärksamhet han nu fått. Jag är inte ens säker på att det skulle vara effektivare. Fotboll engagerar mer än politik. Och vi behöver inte vara konsekventa. Vi kan absolut vara pragmatiska så länge vi är effektiva. Nu är vi bara passiva. Konsekvens är latmaskens hållhake på den som försöker åstadkomma något.

Eric Goesta Rosén sa...

Bolivar: Jag menar inte att jag själv hissar konsekvenskravsflaggan. Jag menar att det är vad som skulle begäras av regeringen om de började kritisera det här på en skarpare nivå. Just därför avstår de.

/Goesta

Bolivar sa...

Goesta, lyckligtvis har inte SvFF samma konsekvenskrav. Inte heller lika svårt att vara konsekventa. Därför kanske de är alldeles utmärkta fanbärare?

Eric Goesta Rosén sa...

Vad bör i så fall landslaget delta i? Vem på förbundet ska ta dessa politiska ställningstaganden? Prostitution är trots allt legalt i Tyskland. Skall vi vägra spela fotboll där dödsstraff är lagligt? Kan vi spela mot gamla öststater där trafficking gör en jävla massa pengar? Kan Lars-Åke Lagrell själv välja detta eller bör han anställa sakkunniga? Kan Lagerbäck ta ställning? Jag vill inte ha dem som politiska fanbärare. Det vore vansinigt. Det måste vara regeringens uppgift.

/Goesta

Bolivar sa...

Goesta, jag tycker att vissa frågor känns mer som anständighetsfrågor än politiska frågor. "Vad fan har vi där att göra egentligen?" är en fråga vi borde ställa oss mycket oftare. Sen kommer du dragandes med konsekvens och utvidgning av engagemanget igen. Det ska du inte göra. Du ska bara helt kort fråga dig själv om upplägget inför fotbolls-VM låter bra. Sen ska du fråga dig själv om du tycker att det känns fräscht med svensk representation där. Om det känns värdigt. Svarar du ja så svarar du ja. Jag skulle kunna tänka mig att avstå. Det är inte svårare än så.