torsdag, april 06, 2006

Fan vet

Det var mycket trevligt att handla jeans med David igår. Det blev ett par Baggy Björn's för honom. När jag kom hem satt min flickvän och hennes syster och drack vin. Jag var egentligen mest sugen på att klättra upp på loftsängen och snarka loss, men sånt kan ju upplevas som oartigt. Jag sög i mig tre glas vin istället. Vi kom in på det vidriga som hänt här på Söder och min flickväns syster var helt inne på att låsa in förövarna 25 år. Jag försökte med att de inte är myndiga än men det var för döva öron. När blev vi så oförsonliga i Sverige? När blev vi så hämndlystna att jag känner mig som våldtäktsmännens försvarare när jag lite försiktigt föreslår att vård och terapi varvat med "samhällsträning" nog är bättre än sluten psykiatrisk tills killarna är 45?

Eller är jag lurad? Är det såna som mig som gör Sverige så attraktivt för organiserad brottslighet? Är min naivitet som trycker upp våldtäktssiffrorna genom yttertaket?
Fan vet. Det kan ju vara öppnare och i det närmaste obevakade gränser, lata och gamla poliser, ökad anmälningsbenägenhet och omdefiniering av begreppet våldtäkt också. Men jag raljerar faktiskt inte här. Jag kanske är helt ute och cyklar?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm den eviga frågan. Vad funkar bäst? Det är alltid bättre att förebygga så man slipper straffa. Men det finns ju inga metoder som kan förebygga allt sexuellt våld. På ett sätt tycker jag att ma kan stänga in idioterna ett bra tag. På ett annat sätt inte. Om man bara låser in en galning under flera år är han väl ännu mer galen när han kommer ut. Man borde hitta någon slags balans mellan vård och instängdhet.

Bolivar sa...

Det är ju det som är knäckfrågan. Men vård känns so last season just nu. Det är lite läskigt.

Anonym sa...

I mitt arbete kommer jag i kontakt med de som är inlåsta på sluten psykiatrisk klinik och det innebär just vård, terapi och samhällsträning. I varje fall på det sjukhus som jag träffar dem.

Bolivar sa...

Anna: Jag har fått intrycket att de som är dömda till sluten psykiatrisk vård har väldigt lite kontakt med samhället utanför. Jag kan ju förstås ha fel.

Anonym sa...

jaha då var man känd på internet som killen med björnjeans i den där bloggen om tonårs våldtäkter, man tackar.

Anonym sa...

jag tycker du verkar vara en av få med vettiga och humana idéer som finns i dag i sverige.

all statistik och empiri och faan vet visar att fängelse och hårda straff och sluten vård bara gör folk mer bnägna att fortsätta en kriminell karriär.

livstid är det värsta eftersom det inte ger någon öppning för den som fått det att vilja bättra sig och bli en del av ett samhälle som han/hon ändå aldirg kommer komma ut i.

jag tror på dig. inte på bodström och gänget

Bolivar sa...

Tack Tove.