fredag, mars 10, 2006

Kvack Kvack

Igår var en bra dag. Jag hittade en t-shirt som passade perfekt när jag och min kollega städade förrådet på jobbet, så nu slipper jag tvätta idag också. Jag lagade skitgod quornfärs-sås och somnade kl 22. Enda lilla minuset var att min flickvän inte var det minsta trött då vid tio, så hon försökte skuldbelägga min trötthet och muttrade att jag borde gå till läkaren. Jag somnade ifrån det.

Mycket infantila debatter om fågelinfluensan imorse. Stig Malm, Göran Hägg och den där Maria tog priset tror jag. Speciellt Göran Hägg. Det är lite som att lyssna på en senil gammal överklassalkis att lyssna på honom. Han raljerar och tror att han sätter folk på plats, men i själva verket gränsar han hela tiden till lyteskomik. Något som varken de eller någon annan tagit upp (så Bolivar får väl göra det då) är hur normen för hållning av tamfåglar helt plötsligt for all världens väg, så fort det fanns typ 0,001 promilles chans att någon kanske eventuellt skulle kunna stryka med. Helt plötsligt är det inte bara OK, utan ett måste, att hålla fåglarna inomhus 24 timmar om dygnet, och tro fan att de kommer lätta på det kravet när sommaren kommer. Hur ser faciliteterna ut hos de bönder som gjort det till sitt mervärde att hålla fåglarna under humana förhållanden, alltså utomhus när vädret tillåter? Kanske förbjuds rentav sprätt-ägg framåt sensommaren, så att det enda sättet att hålla tamfågel blir i bur?

Och hur mycket av det ovan förutspådda ska behöva hända innan vi inser att vi har en riktigt jävla skev djurhållning i världen, och att vi inte skulle ha det här problemet om så inte var fallet?

Inga kommentarer: