måndag, januari 16, 2006

I väntan på inspiration

Min flickvän satte mig på pottan ordentligt igår. Hon sa att hon "gillade när jag och David gjorde musik och hade drömmar". Det gillade ju jag också faktiskt. Som fan. Jag vet inte när eller varför det hände, men någon gång för ungefär ett och ett halvt år sedan kändes allt jag gjorde krystat. Jag kanske inte är så talangfull som jag tror, eller så har jag för höga krav på mig själv. Helt plötsligt kändes i alla fall allt jag skrev klyschigt och all musik jag gjorde hopplöst daterad. Vi lekte bort hela förra året med ett ganska motbjudande plojprojekt eftersom vi inte kunde göra musik på allvar tillsammans. David strålar lika klart som alltid, men något har hänt med min känsla för musik. Som att jag håller på att glömma hur man cyklar. När det gäller mitt textskrivande så kände jag förut att jag kunde vara relevant utan att använda pekpinnar, att mina ståndpunkter draperades i en smakfull cynism. Så känns det inte alls längre. Snarare så att jag använder pekpinnar utan att lyckas vara relevant, och att min cynism helt överskuggar eventuella ståndpunkter. Jag brinner aldrig, säger min flickvän. Jag förklarar för henne att det är korkat att brinna, att man ändå hinner slockna innan man satt eld på något. Det låter jävligt ihåligt även i mina öron och jag förstår att det kan vara svårt att leva med någon som inte hoppas på just något alls, förutom "pengar så jag klarar mig" och ett "kul jobb". Jag måste fan vakna.

2 kommentarer:

Eric Goesta Rosén sa...

Det värsta av allt är att din flickvän i mångt och mycket har rätt. Du har tappat ambitionen med musiken. Det bästa av allt är att det där är en svacka och inte ett konstant tillstånd. Jag känner såväl igen mig i det där, apropå mitt eget skrivande. Det låg ju på is i flera flera år. Men nu skrivs mer än någonsin.

Självklart var det lättare för dig att prestera när du gick producentutbildningen/jobbade utan engagemang på ställe X eller Y och fortfarande kände dig pigg på grejen.

Det är bara börja igen. Styr upp det. It's so simple, really.

Sedan är det alltid för jävligt när man inte längre fascinerar sin flickvän med kreativa idéer. Men även hon måste inse att det är en svacka, blott en svacka. You know it, bro.

/Goesta

Bolivar sa...

Du har väl antagligen rätt. Men som du säger, det är för jävligt det där.