onsdag, januari 11, 2006

Idag är jag först på jobbet igen. Det är ingen jävel som tackar mig för det, snarare tittar de mot mitt hörn med en lite förbryllad uppsyn. "Har du det jobbigt hemma" typ. Det har jag faktiskt inte alls just nu, vilket är skönt. Nej, anledningen till att jag är här kvart i nio istället för halv tio som jag brukar är att jag var ute igår. Det ligger något lutheranskt och lite osunt och gnager inom mig, antagligen från min mor, som får mig att gå upp en halvtimme tidigare än jag brukar om jag varit ute och supit. Som om jag hade ett större ansvar att gå till jobbet då, vilket jag inte får att stämma eller verka vettigt på något plan alls, inser jag nu när jag försöker förklara det i skrift. Hur som helst så sitter jag här nu och undrar vad det var som fick mig att tycka att en krogkväll med Goesta och Sebastian lät som skitbra tisdagssysselsättning. Jag skulle ju ta Goesta i kragen och säga åt honom att skärpa sig i år? Jag fick en flaska rom av min chef i måndags och det är nog förklaringen men långt från en ursäkt. Killen jag trodde att jag var kunde faktiskt ha hållit sig till idag i alla fall, men icke.

Jag kom att tänka på Nacka-barnen igen när jag såg Nyhetsmorgons soffdiskussion om kvällspressens nya svarta, "nätpedofilerna". Där har vi det såklart. Det är streetsmarts ensamdagisungarna kommer gå miste om. Det hade känts bättre om det varit något mindre allvarligt, typ torsdagspannkaka.

Inga kommentarer: