måndag, januari 23, 2006

Att anrika ett grundämne

Jag är ju ingen kemist eller kärnfysiker såklart, men jag trodde att det där med kärnvapen var ganska hi-tech. Jag trodde till exempel inte att Studsvik eller Ringhals var potentiella kärnvapenfabriker, men där hade jag ju tydligen fel. Tydligen är det bara att smälla upp ett löpande band rätt ur kylkamrarna, och där montera stridsspetsar som om de vore konsolhyllor. Det måste ju vara så, eftersom Irans önskan att slippa frysa bort nån procent av befolkningen varje vinter är så svår att tillmötesgå. Inte ligger det väl prestige i Israels ramaskrin när Iran (som resten av världen, inklusive Israel som dessutom faktiskt har kärnvapen och kidnappar folk som berättar om det) vill ha kärnkraft? Jag kan inte tänka mig att det gör det, det är nog bara tekniska framsteg och jag som börjar bli gammal. Det enda vi som svenskar kan göra nu är att hålla tummarna för att ingen terrorgrupp börjar smygtillverka väskbomber i Barsebäck. Inför de moderna hoten står vi alla försvarslösa.

Inga kommentarer: