tisdag, januari 03, 2006

Åk buss för i helvete. Resten av ditt liv!

Biltullarna är här! Som att studera en trafikolycka i slow motion har jag läst folkpåstan-enkäter, krönikor, insändare och oblygt färgade artiklar (se Expressen). Jag skrattade gott och länge åt denna parodiskt egoistiska drivved, innan jag kom på att jag ju bor med dem. Jag jobbar inte med dem längre visserligen, men de finns i mitt hus, i min mataffär och i snart sagt hela min omgivning och vardag. Människor som aldrig i hela sitt liv känt sig så kränkta och överkörda, som när de tvingas bära lite av sina egna kostnader när de ensamkör sina SUV:ar mellan Bromma/Sollentuna/Täby/Älvsjö och Kista/Upplands Väsby/City. Stackars små. Verkligen. Jag trodde ju att en del av den liberala frälsningen var att gå från skatt till avgifter. Eller är det bara namnet "trängselskatt" som förvirrar? Eller tar skatten/avgiften bara ur fel plånböcker? Det kanske är mer attraktivt att höja avgiftsnivåerna inom sjuk- och tandvård, eftersom det då helt säkert skulle dyka upp försäkringsalternativ som nämnda plånboksinnehavares arbetsgivare skulle känna sig tvingade att teckna? Kommun och landsting skulle helt säkert känna sig mindre tvingade. Äckliga är dom i alla fall. För bara ett par år sedan såg jag oss svenskar som ett folk med ett lite trist trygghetssökande, torftig mattradition och blå ögon. Nu ligger associationerna snarare kring hänsynslös själviskhet, katastrofal okunnighet om sakers tillstånd, orsaker och verkan och svampiga hålrum bakom ögonen. Förr var vi ett folk som i större utsträckning än de flesta andra följde debatter, tittade på samhällsprogram och intresserade sig för deras omvärld. 1995 och ett par år framåt blev en halv generation högstadie- och gymnasieungdomar vegetarianer, experimenterade med nykterism och demonstrerade mot världens orättvisor. 2005 och ett par år framåt kommer vi se en halv generation högstadie- och gymnasieungdomar bli sjukligt överviktig, experimentera med analsex och demonstrera sin förtvinade självrespekt på en krog nära dig. Men det är lugnt. Bara dom förbannade biltullarna ryker 31 juli.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du tog just orden ur munnen på mig. Kokade precis över under ett inslag om alla aktioner mot försöket. "Tuta om du hatar tulljävlarna" etc. Motormännens riksförbund delar ut tablettaskar och flyers i 15 minus. Att plocka fram detta fantastiska engagemang vid ett sådant tillfälle och inte vid svältkatastrofer är ju ta mig fan helt oacceptabelt!