måndag, september 25, 2006

Vart bor alla duvor egentligen?

Helt seriöst. Har någon av er stött på ett duvbo? Ett endaste litet ägg? Inte jag. Duvor överallt men inga duvhem. Bor de verkligen i stan? De kan väl inte ruva på Stomatol-skylten? De kanske dagpendlar från naturområden som Lida och Järvafältet? Hänger med i vinddraget bakom tunnelbanevagnarna. Eller så har de sina egna stråk. Fågelvägen liksom. Jag vill veta i alla fall. Om någon bor granne med en eller flera duvfamiljer måste jag få veta det.

8 kommentarer:

Sofia sa...

vad tusan de bor ju överallt! under varannan takknock och kring nästan varenda stupränna!

Bolivar sa...

Sofia: Vet du det här? Jag tänkte också att så är det säkert, men jag har inte sett några på hela söder nu när jag kollade efter.

Anonym sa...

De bor gärna under taknockar ja. De verkar speciellt gilla hyreshus modell 50-tal. Jag jobbade som vaktmästare på Uppsalahem under delar av min bortslösade ungdom, och har städade bort ett och annat gammalt duvo under min karriär.

Eric Goesta Rosén sa...

De bor dryga kvarten från t-centralen. Ta blå linje mot Hjulsta och kliv av på stationen innan Rissne.

Bolivar sa...

Aha UNDER nockarna. Där ser man ju hur mycket jag visste om duvor. Jag trodde att de hade ganska klassiska fågelbon liksom. Som skator typ fast inte runda.

Anonym sa...

här i paris har jag ett litet duvbo i ett allé-träd precis utanför mitt fönster. just nu är det två stycken som turar om att ruva något hela tiden. egentligen hatar jag de jävlarna men det är ju lite rart också liksom.

Anonym sa...

Goesta: Damn, du snodde min replik!

Sofia sa...

duvor är egentligen ett riktigt mög, jag hade också en massa duvor utanför fönstret när jag bodde i frankrike, jag var asrädd för att vakna helt "ner-träckad" en morgon. eller bara att de skulle flyga in o börja äckla sig.