fredag, september 29, 2006

Gnällspik pt 999

Jag var sjukt duktig igår. Jag hade planerat att gå till Sneakers N Stuff och köpa skor för 1900:- men jag åkte till Skärholmen och storhandlade mat istället. Tyvärr handlade vi på Kvantum som lurade skiten ur mig med sina "ta 3 för..." och priser på stora skyltar så jag trodde det var specialerbjudanden. Alltså fick jag med mig lite väl mycket dyra grejer, typ oliver med blåmögelost och pesto och sånt. Men det är ändå bättre än ytterligare ett par sneakers.

Det här med jämställdhetsbonus alltså... what's up med det egentligen? Det känns väldigt fel att muta vuxna män för att de ska stanna hemma med sina barn. Jag förstår inte vad som är så jävla kontroversiellt med individualiserad föräldraförsäkring. Och som vanligt är det arslena som skriker högst. Som när biltullarna infördes och Motormännen stod i minusgrader och delade ut tablettaskar och tutade och förde ett jävla liv. De ensamstående småbarnsmammorna lyste med sin frånvaro. Jag kan däremot tänka mig att killarna från IT-företaget jag jobbade på mönstrade mangrannt med sina kontantbetalade SUV:ar.

Har vi svenskar alltid varit såhär jävla inskränkta och korkade och egoistiska? Allvarligt alltstå. Jag förstår det inte. Gå in på Resumé eller Dagens Media, läs sms:en på SVT Debatt eller valfri insändare i Metro. Vad är det för människor liksom? Bor jag granne med såna här sänken? Är det tillfället som gör tjuven kanske? Samma människor som uttrycker sig välformulerat och eftertänksamt kring middagsbordet kanske drabbas av kortslutning och börjar raljera som en full rättshaverist så fort kommentarsfältet på Expressen.se har laddat klart? Jag vet inte.


Dagens alliansförslag: Att göra det möjligt för en egenföretagare att bara ha en uppdragsgivare, något som inte är tillåtet idag.

Konsekvens: Arbetsgivare kan sätta ytterligare press på arbetstagare att starta eget för att få jobb. De anställda kan tvingas förhandla bort de marginaler som ska användas till försäkringar och pensionsinbetalningar. A-kassesystemet sätts ur spel. Antalet nystartade företag kommer visserligen att öka drastiskt, men det är en typ av företag som helt saknar samhällsnytta.

Min nya dator kom precis. Sweet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Att du av alla människor anklagar folk för egoism. Mycket ska man höra.

Anonym sa...

om vi bortser från anonymos något kortfattade och intetsägande inlägg (sedär, jag avhöll mej från både könsord och andra låga påhopp) så är det alltid roligt att tokliberalerna (och alla andra borgare med för den delen, kanske i synnerhet dom) plötsligt slutar vara just liberaler när det kommer till den heliga familjen (tm). när det i själva verket borde vara det mest självklara i världen att just föräldraförsäkrningen ska vara individuell. alla andra försäkringar är ju det. för det är väl ingen som vill återinföra så heta saker som sambeskattning och att fadern ska ha ensam vårdnad av barnet (här betyder nog inte vårdnad att vara den som främst tar hand om ungen så mycket som förmyndarskap. förresten kan han väl få det över sin fru också när ni ändå håller på)

Anonym sa...

ett fantastiskt bra skrivet inlägg!

Anonym sa...

Leon, just så har jag också tänkt. Man skulle ju kunna överlåta till familjerna själva att också fördela studiemedlen, lönerna och sjukpenningen mellan sig. Så att det är FAMILJEN som får bestämma. Som att det är familjen som är en individ och samhället är de onda som vill ta över. Individualiserad föräldraförsäkring överlåter ju ansvaret på individen till skillnad från dagens system där kollektivet(familjen i det här fallet)får bestämma över individen. Hårddraget, visst, men sant.

Alex sa...

Jag är riktigt kluven till att individualisera föräldraförsäkringen. Personligen, eftersom jag är ett stort jävla ego, skulle jag känna mig trängd in i ett hörn om jag tillsammans med min kärlek inte får bestämma kring vem som ska vara hemma och när med den runda sockersöta bebisen. Samtidigt kan jag inte heller låta bli att känna att den bästa lösningen nog är att dela lika, 50/50. Men what about jämställdhetsbonus? Den vill jag också ha när jag blir tvåbarnsmamma med trötta ögon annars...