onsdag, juni 28, 2006

Stackars akademiker

Det är sjukt synd om dem just nu. Akademikerarbetslösheten kan bli en valfråga. I så fall blir det synd om oss istället. Om verklighetsfrånvända medelklassungar som på riktigt trodde att just de skulle lyckas när de sökte Beckmans modelinje, valde att inrikta sig på kulturjournalistik och bara sökte jobb på Bon och DN, eller tyckte att det verkade grymt med industridesign... ja ni fattar. Om såna sänken får sätta agendan för vår arbetsmarknadspolitik så ligger vi väldigt illa till. De är ju själva antitesen till tillväxt. Motsatsen till entrepenörsanda. Varför vill de borgerliga prata med de här människorna? Det här är ju människor som tror att karriären är säkrad i och med antagningsbeskedet. Det här är människor som inte kan formulera en jobbansökan, människor som inte ens kan ta en arbetsgivare på telefon, människor som i de allra flesta fall borde syssla med något mycket mindre kvalificerat men som glidit igenom grundskolan genom att lära in utantill och låta bli att tjuvröka och slåss. Grattis. Jag inbillar mig att de väldigt sällan arbetat mer än någon enstaka sommar innan de började skolan.

Under mina sejourer på våra fina lärosäten har jag träffat massor med trevliga människor, missförstå mig inte. Men de jobbar nu. Från min klass på SU där jag läste Latinamerikanska Samhällsförhållanden, finns hjälparbetare, cafébiträden, säkert någon doktorand och jag som arbetar som säljare. Några är säkert också arbetslösa men jag kan inte tänka mig att de gnäller över att SIDA har anställningsstopp. Vi valde ju inte att läsa det vi läste för att bli framgångsrika akademiker med sjusiffriga lönekonton. Då vore vi helt dumma i huvudet. Oddsen är säkert bättre om du läser marknadsekonomi eller blir nationalekonom, men utbildningen gör ingen karriär. Jag är 25 med gymnasiekompetens och några strökurser i historia och religion, men jag har i alla fall ett CV. Det är därför jag jobbar och inte ni. Snorungar.

4 kommentarer:

Eric Goesta Rosén sa...

Snorungar. Just så.

Anonym sa...

word!

Anonym sa...

de borde ju förståt, fan är det någon som känner någon som jobbar som statsvetare hur fan kan man vara så dum att pluga 3-4 år till något som ingen kan bli. slösa fan inte mer på statens pengar och ta ett jobb, life is hard det är bara att fatta era f*ttor

Anonym sa...

Att plugga konst/dans/musikutbildningar var en livsstil i min kompiskrets när vi var 20-25 år (behöver jag påpeka att ingen har dragit in en krona på konst/dans?). Skillnaden nu är att "seriösa utbildningar" såsom ekonom, jurist och ingenjör inte heller leder till några jobb. Regeringen vill att många ska plugga för att de då inte syns i arbetslöshetsstatistiken. Men det är inget att böla över det finns jobb i tex vården till oss flummare. Tråkigt bara att det kostar så sjukt mycket pengar att driva alla dessa meningslösa skolor.