onsdag, juni 14, 2006

"Hmm...lite mer kött, du har ju kropp till det"

Det är ytterst sällan minoriteter syns i modejobb these days, framför allt hos den lilla nomenklaturan "folkbildare" som utgörs av Bon och Rodeo-klustret. Syns de är de antingen män, eller kvinnor som skulle kunna tas för vita. Den "negroida" silhuetten lyser i princip med sin frånvaro.

I senaste numret av Bon syns dock redan på omslaget en mage som är lite för brun för att bara vara solbränd. Lite paljetter och pärlor på trosorna och det är tydligt att modellen inte fick ha på sig sin bikinitop, men ändå. Innocent until proven guilty vet ni. Jag bläddrade igenom tidningen och hittade till sist modejobbet som bilden tagits från. Jobbet heter "Flyr Sverige köper hus i Brasilien", och modellen är stylad som en blandning av 70-talsvåp a la Shaft och en helt plain, ordinary hoe. Hon viftar med kontanter i höga valörer, visar både skrev och röv när hon letar efter något i bilen. Hon står gathörn med sned peruk och tar sig mot skinkorna som om hon just blivit ordentligt påsatt. Givetvis har hon ALLDELES för mycket smycken och smak för dyra motorfordon.


Min öppna fråga till de stylister som kan tänkas läsa det här är följande:

Finns det möjlighet att ni vid nästa jobb med en svart modell kan försöka motstå frestelsen att förvandla henne till en hora?

24 kommentarer:

Eric Goesta Rosén sa...

Antagligen tror de att folk skulle ha svårt att tro på en svart tjej i ett mer oväntat sammanhang. Eller?

Anonym sa...

du är fanimej skarp på det mesta. gillar det du skriver.
klockrena analyser av sånt som för få tänker på.

Anonym sa...

handlar det inte om hur man själv som betraktare tolkar grejerna? för man kan ju bli upprörd för precis allting..

Bolivar sa...

Anonymous: Tack.

Joel: Det är egentligen inte det estetiska jag har problem med, det är inte som ett konstnärligt uppdrag jag bedömer Bons modejobb, utan som ett kommersiellt. Jag tror inte att de var ute efter att provocera, då hade de varit tydligare. Jag tror helt enkelt att de stylade den svarta tjejen som de är vana att se svarta tjejer och tyckte att allt blev sexigt och snyggt. Det är ofta okunnighet som cementerar fördomar vet du.

Anonym sa...

men det är ju också oförstånd som skapar fördomar.
ska man styla en tjej som man är van att se henne så blir det knappast 'sexigt' eller 'snyggt', så det var väl helt naturligt att göra sådär.
hur hade du sagt om det var en vit tjej på bilderna?

Bolivar sa...

Joel, jag tror att du gör dig lite dummare än du egentligen är nu. Det är väl iofs inte särskilt trevligt med vita tjejer stylade som horor, men de får åtminstone se ut som annat också och om du tycker att det är helt naturligt att styla henne som en hora för att hon är svart så... får det stå för dig. Var är jag oförståndig förresten?

Anonym sa...

du är oförståndig när du säger att hon ser ut som en hora.

Anonym sa...

Jag tycker att om tjejen ser ut som beskriven av Bolivar så är det säkerligen en hora de har försökt att efterlikna, på något konstigt "glamouröst" sätt. Hatar när de gör så. Om de vill ha en prostutierad på bild kan de ta en från malmskillnadsgatan och se hur glamouröst det blir i verkligheten.

Anonym sa...

jag tycker det här låter både rasistiskt och sexistiskt. en tjej med lite kläder är inte nödvändigtvis en hora, och det är inte alltid synd om en tjej med lite kläder.
tjejen i bilderna är svart, vad det nu har med horeri och göra, hon kör en suzuki och har en bil med skinnklädsel och en handväska full med pengar.
vilken hora har det så?

hon ger sej även av till brasilien, vilket gör att hon känns rätt självständig.

Anonym sa...

Rasistisk? Sexistisk? Ingetdera skulle jag vilja säga.
En tjej med lite kläder är visserligen inte en hora men man kan ju inte neka att det är ett kännetecken för alla gubbar som ska plocka upp nån på gatan. Sen sänder det ut sexsignaler att visa både skrev och röv när man letar efter något i en bil, eller?
Oftast i moderep så har man en slags underton, tex cowboyinspirerade kläder brukar lättast smälta in i en solig omgivning och typ en häst i bakrunden. Om man vill ha en horig underton lägger man in pengar och utmanande poser med minimala kläder.
Sen sa jag ju att bilden är väldigt glamouriserad och inte hör til verkligheten... För att det inte ska verka vara det undertonen faktiskt tyder på att det är. Enligt mig.

Anonym sa...

dels är det så man rör sej i en bil när man letar efter något, dels är det snygga bilder. sedan är det ju en tolkningsfråga - om man tänker på sex eller inte när man ser en tjej med skrev och röv, som de flesta tjejer har.
jag har svårt att förstå kopplingen svart tjej på motorcykel = hora.
att överhuvudtaget göra kopplingen lättklädd tjej = hora, är djupt sexistiskt och har inget med hur samhället ser ut att göra, utan handlar bara om ens eget synsätt. precis som att bli upprörd när man ser lättklädda barn. tycker man att barnen är sexualiserade ligger felet hos en själv. barn är aldrig sexuella.

Anonym sa...

Äh, vilken kille blir inte lite upprymd när han ser en lättklädd välformad stjärt. Och då menar jag inte upprymd på det sättet man blir när det är löning, utan upprymd på det sexuella planet. Lättklätt = sex. Utvik = till för allmännheten = horigt. det är mitt synsätt i alla fall.
Det där med barn är en helt annan diskussion...

Anonym sa...

ja men det stämmer ju, fast bolivar menade här att en tjej är en hora så fort hon har lite kläder på sej.
så på det sättet är det där med barn samma sak eftersom det handlar om problem som ligger hos en själv.

Anonym sa...

Men missförstå mig ej, jag tycker inte att en lättklädd tjej på stan är en hora, kanske bara att det inte ens är attraktivt att strutta omkring halvnaken.. När det kommer till media så är det en helt annan sak, för media påverkar många, om man bara ser bilder på svarta tjejer när de är framställda som enbart sexbomber med kortkort och blingbling så kan uppfattningen hos mindre självständiga människor (rent tankemässigt) bli att svarta tjejer är golddiggers, lätta på foten, ja you name it.

Anonym sa...

ja det är klart. men man hjälper ju till genom att själv ha den tanken och skapa den åsikten om lättklädda tjejer på stan, som kanske inte alls vill se ut som horor.

Anonym sa...

Jag har inte såna tankar, jag bara ser på fakta och sanningen om samhället idag, trångsynta människor kommer aldrig sluta existera och genom att fortsätta mätta deras fördomar i media får man inte ett slut på det.

Anonym sa...

Vad är problemet med att det är stora svarta bakar i en tidning? jag gillar det.

Anonym sa...

m: märker du att du försvarar dom tankarna?

Anonym sa...

Vad nu då Joel?

Anonym sa...

du pratar om att fortsätta mätta folks fördomar i media. men när du tolkar dom här bilderna som du gör så är det ju fördomar du bygger upp.
eftersom du tolkar dom helt vrickat.

Anonym sa...

Nej jag tolkar dem inte vrickat utan jag ser det hela ur vrickade människors perspektiv.

Anonym sa...

ja men du antar deras perspektiv.

haha, nu lägger vi ner det här, men tack för diskussionen!

Anonym sa...

Haha ja tack själv=)

Bolivar sa...

haha här har det hänt grejer när jag har varit borta.

Joel: Du fortsätter att medvetet (tror jag) feltolka mig. I ett annat sammanhang hade modejobbet ifråga bara varit ganska sunkigt, men i Bon, där jobbet ställs mot fem år av avsexualiserade androgyna brittiska pojkflickor, så är inte poängen att hon har lite kläder, utan att det är just hon som har lite kläder, sned peruk, snaskig röv och gott om kontanter, om du förstår. Jag har inte kallat jobbet sexistiskt, men tycker att det är märkligt och lite osmakligt att stylister i Sverige nästan alltid väljer samma väg när de ska jobba med svarta modeller, och svarta modeller castas sällan till andra typer av redaktionella jobb.