onsdag, maj 31, 2006

The Debatt That Should Not Be

Jag bänkade mig framför SVT Debatt igår och hade väntat mig en Monty Pythonesque frånvaro av dialog mellan de stridande parterna. I högra ringhörnan Helene Murphy, ordförande i HARO och med en brinnande ambition att få vara avlönad societetskärring. I vänstra ringhörnan Ordfronts chefredaktör och en riksdagsledamot jag inte heller kommer ihåg namnet på. Sorry.

Ämnet var i alla fall vårdnadsbidrag. Helene Murphy kände sig förolämpad vid minsta antydning att det hon gjorde inte var arbete (jag tror egentligen att hon ser hemmafru som ett yrke också, men hon var väl tvungen att hålla sig lite i skinnet.). De andra två undrade hur fan hon tänkte (det var vi fler som gjorde). Helene Murphys argumentation gick ut på att hon var en mycket jämställd kvinna. Hennes jämställdhet dög precis lika bra som vänsterns jämställdhet. Det var hennes val. Efter 15 års frånvaro från arbetsmarknaden är det lugnt för Helene att få jobb igen. Soft. Hon såg inget problem i att hennes man försörjde henne. You go sister.

Allt ovan är såklart osmakligt i mina ögon, men jag skiter i det. Verklighetsfrånvända överklasskärringar är liksom inget nytt. Det som verkligen får det att vända sig i magen på mig är däremot att hon vill ha nåt slags jävla bidrag för att gå hemma och övervaka städhjälpen medan hennes man konferensknullar i Las Vegas. Man försökte argumentera med henne; "Försök i Finland har visat att det blir en kvinnofälla", "Unga lågutbildade kvinnor var i majoritet bland bidragstagarna och de fick svårt att hitta tillbaka ut i arbetslivet när bidragstiden gick ut". Inget funkade. She just doesn't give a fuck. Lady wants to get paid! Botox-räkningar ska betalas, brun-utan-sol, fettsugningar och gymkort. Hennes man har börjat gnälla eftersom han knullar sin 20-åriga trainee anyway och tycker att det börjar kännas lite trist att ta hela det ekonomiska ansvaret.

Fan vad jag är fördomsfull och cynisk men vad i helvete ärligt talat??? Är vårdnadsbidrag de borgerligas alternativ till individualiserad föräldraledighet lär de ju pitcha återinförande av grindslant istället för AMS-åtgärder. Helvete. Rösta rött i höst annars jävlar...

4 kommentarer:

Eric Goesta Rosén sa...

Se där en pamflett! Jag är förstås väldigt överens med dig.

Anonym sa...

Rösta rött? Aldrig i helvete...

Bolivar sa...

Nej då kan det gå illa mazarinen. Rösta på en allians med lite kraft i istället. Rösta på slopat hyrestak, sänkt golv och höjt tak i akassan, slopade trängselskatter och utförsäljning av våra universitetsjukhus. Det blir nog bra mazarinen. På riktigt.

Anonym sa...

Det där med trängselskatt köper jag anyday...



För övrigt anser jag att Lars Ohly skall hålla käften.