onsdag, maj 03, 2006

Suedish

SVT Debatt var riktigt roligt igår kväll. Dels för att man fick se Vilhelm Moberg läxa upp Olof Palme med dåligt underbyggda argument och upprepning in absurdum sådär som bara en förälder kan göra. Dels för att Ibrahim Baylan glömde Ebba Witt-Brattströms namn typ fyra gånger under ett samtal på 10 minuter. Härskarteknik in its prime.

Hur som helst så tror jag att jag vet något de inte vet, nämligen varför ungdomar blir allt sämre på att hantera framför allt det skrivna språket. Internet. Fundera på det. Även om Witt-Bratt och Baylan diskuterade företeelsen som ett svenskt problem, så är det inte riktigt så. Man behöver inte surfa runt särskilt länge på internationella diskussionsforum för att se att det (som så mycket annat these days) är ett globalt problem. Jag skyller alltså på internet (som man gör om det gäller globala problem).

Varför? För att aldrig tidigare har det skrivna språket varit ungdomarnas eget på det sätt det är nu. Positivt såklart. Man kan kommunicera med människor i andra länder, med människor man inte vågar ringa osv. Internet är the shit på många sätt. Men det är också en miljö helt fri från vuxen (i alla fall effektiv) övervakning och ledning. Jag menar att det leder till felinlärning. Ungdomar får svårt att skilja på det "skrivna talspråk" som används i forum och på MSN och den svenska de förväntas behärska i skolan och arbetslivet. En vän till mig (som vill vara anonym) berättade hur det tog henne 10 år att lära om efter att hon under en period skrivit "dom" istället för "de" och "dem" för att det såg snyggare ut. Jag vet inte hur många av mina läsare som jobbat inom skolan men under min korta sejour där var både smileys och frosseri i förkortningar mycket vanligt. Samtidigt, vilka är vi att klaga? Språk som sorteringsmekanism fungerar ju bara om språket är såpass svårt att kunskaperna skiktas. Det gör de inte på internet. Snarare går språket mot förenkling och likriktning. Om något "nytt" skulle läggas till ordförrådet, får det spridning oändligt mycket snabbare än via tidningar och skolböcker. Så det kanske är rätt lugnt egentligen?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det där är intressant. Tror du att man snart får skriva "Ja" istället för Jag. Det är ett stort problem som msn har orsakat. Även jag är drabbad. För övrigt så hittade jag världens coolaste lista på gamla ord som håller på att glömmas bort. Ska genast göra egna glosor och förhöra mig själv.

http://www.braord.se/

Eric Goesta Rosén sa...

Miriam: Man får inte skriva "ja" istället för jag. Ajabaja!

Bolivar: Jag tycker ett av de största problemen med det där är läsningen. Okej att folk skriver hafsigt och förkortat och avhugget men många yngre människor (se min egen skoljobbartid) har väldigt svårt att läsa längre texter som inte reducerats till "d e så"- språket. Vilket är mycket obehagligare och segregerande än man först tänker sig.

Bolivar sa...

Goesta: Jo det är ju rätt skrämmande. Man skulle ju kunna tänka sig ett scenario där skriftspråket också blir väldigt förenklat men då tappar det ju sin exakthet. Fan vet jag?

masha sa...

haha såg också det. ebba brat wittström.