måndag, maj 29, 2006

Laxens Dag

Jag har skaffat ny mobil. "Fan va praktiskt!" tänkte jag när jag upptäckte att jag kunde beställa en ny från Telenors hemsida. Vad jag inte tänkte på var att jag är folkbokförd i Nyköping. Alltså var jag hemma en sväng i helgen, själv för första gången på jävligt länge.

När jag åker dit med min flickvän, eller till och med om mina föräldrar är hemma, så ser jag aldrig Nyköping riktigt. Det är loppmarknader på landet, långa videokvällar med nachos och överlag mer ett sommarstugebeteende än "hemma i sin hemstad"-beteende. När jag satt och väntade på bussen ensam sjönk alla rednecks in på ett helt annat sätt. Jag la märke till den somaliska mamman som alltmer desperat försökte få ungen att sluta gråta och funderade en stund på varför alla bilar som levererats till Nyköping de senaste trettio åren berövats rostskydd.

Till sist kom i alla fall min lillebror och en ålänning som hette Niklas och hämtade mig. Det fanns inga bälten bak och jag fick röka i bilen. Life is sweet sometimes. Tills jag såg hur familjens kylskåp ser ut minus mamma och pappa en helg. Tre ägg, en ostkant och isiga vegetariska cocktailkorvar sen i påskas. Tillsammans med fullkornsmakaroner och pesto blev det långt ifrån det godaste jag ätit.

Efter maten fick jag en briefing av min bror. Det var tydligen sjukt på G nere i stan. Folkfest, som det heter i mindre städer. Människor på hela Storgatan (ja den heter så), gymnasieelvernas dansgrupper uppträdde, det var marknadsstånd ute på gatorna och alla var jävligt på. Det var nämligen Laxens Dag. Anna Book skulle uppträda på Stadshusets scen om bara någon timme.

Laxens Dag. Genom Nyköping går en å. I ån finns lax. Nyköpings Kommun har köpt lite fler yngel för att fylla på beståndet. Soft. Men ligger Nyköping i Texas? Grundades Nyköping av en full kvacksalvare 1916? Står det mellan laxar eller folkmord när vi ska välja vad vi firar?Nyköping är över 800 år gammalt, vi har ett kungligt slott (som vi iofs också firar på olika sätt hela jävla somrarna), fornlämningar, k-märkta byggnader så vi kunde torka oss i arslet med dom. Behöver vi verkligen krysta fram några jävla laxar för att fira? Eller vi och vi. Jag bor ju inte där längre. Men ändå. Laxens Dag kändes fan långt in i märgen.

11 kommentarer:

D.D. sa...

Halmstad har en stadsfest som kallas "Laxivalen" och pågår i flera dagar. Slå det.

Eric Goesta Rosén sa...

Jag tycker det är befriande om Nyköping slutar sätta prefixet "gästabuds-" framför allt som händer i staden. Så länge det inte heter gästabudslaxens dag så är jag okej med skiten.

Bolivar sa...

Vafan? Du kan inte mena allvar? Det är så jävla ovärdigt att fira fisk. Men var Anna Book där också? Thats my edge!

Bolivar sa...

Goesta, serveras inte gästabudssill lite varstans i Nyköping? Det är nog bara en tidsfråga innan gästabudssås serveras till gravlaxen.

masha sa...

haha laxens dag. I can see it infront of me, fd småstadsbo (läs: inte stad utan snarare samhälle) som jag är.

dan s. sa...

Sluta gnäll, vi hade jokkmokksdagarna i min gamla stockholmsförort.

Bolivar sa...

Dan: Ok, Jokkmokksdagarna i Huddinge är ytterst märkligt.

Anonym sa...

Nyköping har varit sveriges huvudstad. Det är tungt.

Anonym sa...

Vad heter Niklas i efternamn? Bor han i Nykoeping?

/Ålänning 2

Anonym sa...

nyskapande nya nyköping med nya festivaler men ni som kommer från nyköping vet att detta bara är en fluga. för det är bara gästabud som håller det har hållt i typ 800 år och kommer hålla 800 till. stan är inte stor nog för två nöjen........

Bolivar sa...

Davis: "Stan är inte stor nog för två nöjen". Haha. Du slog fan huvudet på spiken.