fredag, januari 19, 2007

Mona Sahlin Smile

Jag sov som ett spädbarn igår kväll. Att dricka veckodagar har blivt allt tyngre det senaste året. Jag borde kanske sluta helt med det. Men det var trevligt på den där bloggfesten faktiskt, även om vinet var typ det vidrigaste jag har druckit sedan sist min pappa fick förtroende att köpa vitt vin (hans favorit är Blue Nun).

Efterspelet höll däremot på att bli en riktigt tragisk historia. Till min lägenhet i Åsen finns bara två nycklar och eftersom jag ofta sover hos min flickvän så har jag tagit på mig att vara den utan nyckel. Till min flickväns lägenhet finns bara två nycklar och eftersom hon har en kompis som sover hos henne någon vecka nu så tog jag på mig att vara den utan nyckel. Jag kände mig som en riktig jävla brainiac där klockan 01.20 i spöregnet utanför min port, när varken min flickvän eller mina rumskompisar svarade i telefon. Jag kom in till slut i alla fall.

Det verkar Mona Sahlin också göra, och om jag var facklig företrädare skulle jag lägga ner kritiken mot Mona illa kvickt om jag ville ha kvar någon slags image i allmänhetens ögon. Några av oss vet att den där salladsbaren var en jobbig principfråga och att det i allmänhet är möjligheten till svarta kassor som får restauranger att välja bort kollektivavtal, men de flesta vet det inte. De flesta såg bara en söt tjej som fick sin affärsverksamhet saboterad av sura gubbar. Några av oss vet även att det är just personer som Mona Sahlin som behövs som medlemmar i facket, för att det ska fortsätta vara en verklig löntagarorganisation och inte bara en låglöneorganisation, men de flesta vet det inte. De ser bara en framgångsrik kvinna som får sin karriär saboterad av...ja ni förstår.

Ikväll skulle jag nog egentligen helst av allt ligga på soffan och äta ostbågar, men det är nog bara som det känns just nu. Klockan 15 kommer jag säkert försöka manipulera någon att gå och köpa fredagsöl.

Jag har förresten alltid varit med i SEKO, trots att jag inte har jobbat i den branschen sen 2001. Vart ska man vara med om man är mediasäljare egentligen?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nattfjärilsfacket

Anonym sa...

Jag är imponerad - och stolt över din text, Nollan. Den visar på insikt.