måndag, januari 22, 2007

Blåbärs-lingo

Jag beundrar Zanyar Adami. Även om hans blaskor kan lämna en del övrigt att önska, och även om han uttryckte sig lite trubbigt där i TV-soffan, så slog han ingen av sina motdebattörer på käften. Det ska han ha en eloge för.

Ni har säkert snappat upp att det är förbjudet att tala andra språk än svenska på Gustav Adolfs-skolan i Landskrona. Om detta skulle det talas.
- Vi har beslutat att det här var en bra lösning, sa no name-kommunpolitikern och förnekade bestämt att Sverigedemokraternas framgångar i kommunen möjliggjort beslutet.
- Jag tycker att det är ett obehagligt förslag som ytterligare kommer att stigmatisera en grupp människor som redan känner sig utsatta i en kommun där Sverigedemokraterna har skördat stora framgångar, sa Zanyar och pekade på det uppenbara problemet med låneord, både från engelskan och andra språk.
- Det är en akut-åtgärd och ska ses som en sådan, sa Jan Björklund utan att egentligen bemöta en enda av Zanyars invändningar i sak.

Knulla mig ömt med en motorsåg tack, Jan och generic-kommunpolitiker. För det första, hur kommer det sig att det fungerar alldeles utmärkt på en mängd andra skolor i Sverige, men inte i Landskrona? Kan det ha att göra med att Landskronas kommuninvånare alldeles uppenbart ser invandrare som problem och svenskhet som lösningen? Tror Ingen Särskild Kommunpolitiker att invandrarbarn är tappade bakom lerhyddan? Att de inte snappar upp när de är icke önskvärda och att de inte reagerar på det? Tror Jan Björklund att en akut-åtgärd av den här digniteten kan flyta förbi utan att ha någon som helst prejudicerande effekt? Vill Jan Björklund att språkembargon ska vara en gängse metod för att komma till rätta med problem i skolan?

Vad det egentligen kommer ner till är respekt mellan vuxna och elever. Det står ju alldeles klart att de vuxna inte har någon som helst respekt för de elever de är satta att lära ut, så jag ser egentligen ingen lösning. Jag vet att jag aldrig skulle ha accepterat något liknande när jag gick på högstadiet, och fortsatt min skoltid med ett långfinger hissat till examen. Att Alliansen så snabbt föll till föga för de vidriga stämningar som råder i Landskrona visar på något annat också. Att man inte längre kan kalla Folkpartiet liberalt och att Alliansen helt slopat ideologi som grund för sin politik och nu övergått till opinionsundersökningar.

Ord som inte längre är tillåtna på Gustav Adolfs-skolan i Landskrona (och förslag på ersättningsord)

PowerPoint-datorpresentation
Allround- jätteanvändbar
Backhand-baksidesslag
Forehand-framsidesslag (tänk på dom här två i pingisrummet ungar!)
Basket-Korgboll (här är det viktigt att idrottsläraren föregår med gott exempel. Inget slarv!)
Birdie/Eagle/Albatross- Fågel/Örn/Albatross. Albatross är ju samma, men tänk på Fågel och Örn alla golfintresserade.

Som ni ser är det kanske mest idrottslektionerna och rasterna som kommer att påverkas, men även datorlärarna måste vara uppmärksamma. Word döps om till Ordbehandlaren, Excel till Tabellbehandlaren osv. Se även till att operativsystem och program är installerade i svenska versioner, annars kan ni drabbas av att en hel klass sitter tyst hela lektionen, eftersom de inte får yppa ordet på programmet de har problem med.

16 kommentarer:

Anonym sa...

ORD på det!

/g

David sa...

Det är fan skitläskigt! Bra skrivet!

Anonym sa...

Visst är det läskigt att Sverige Demokraterna fått sånt fotfäste men det är svårt att föreställa sig kaoset på skolan ifråga.Det verkar vara bortom beyond.
Hur tycker du dom ska gå tillväga krasst praktiskt?
Jag tycker det mesas för mycket i allmänhet.

Bolivar sa...

James: Det är alldeles uppenbart att det är i lärarnas och skolans förhållningssätt till eleverna det brister. Liknande demografiska förhållanden kan hittas i skolor över hela Sverige utan att det har gått i närheten av såhär åt helvete.

Saker skulle såklart ha gjorts mycket tidigare, men som det ser ut nu är det enda vettiga att göra vad man skulle göra med vilken rutten ledning som helst. Byt rektor, byt ut de värsta rötäggen i lärarkåren, ha en uppsamlingsvecka eller två med eleverna där de ges tid att berätta varför de håller på att plocka sönder hela skolan, fråga vad som skulle behöva göras för att komma till rätta med problemen, diskutera ansvarsfördelning och kravbilder mellan lärare och elever. Bjud in till dialog som det så fint heter. Nå ett ömsesidigt avtal. Lika lite som skolan är en lekplats för stökiga elever, är den en fristad för inkompetenta bigotta lärare och en skolledning som saknar respekt för ALLA sina elever. Att lägga någon slags kulturell munkavle på varannan elev är väl ungefär så fel som man kan sköta en sån här situation.

Anonym sa...

väl rutet!

Anonym sa...

ja vad ska man säga... tragiskt.

odenplan.nu sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
odenplan.nu sa...

Fast det där med att det funkar jättebra i skolor på andra platser i landet med liknande demografisk struktur...det stämmer väl ändå inte?

Jag tror man ska se det som ett försök att återupprätta någon form av struktur...för jag tror inte att problemet bara ligger i att lärarna föraktar sina elever. jag tror eleverna och framförallt deras föräldrar inte har någon som helst respekt för lärarna heller...

Bara för att SD råkar ha ett starkt fäste i landsortskommunen Landskrona behöver man inte se allt som händer där nere som ett försök till upprättande av en nazistat.

That's my humble opinion...

...något påverkad av att jag i förrgår lackade ur på skiten dom sa på nyheterna om att lärare nu ska få ta elevers mobiltelefoner och mp3-spelare under lektionstid. Jag trodde det var självklart att dom fick det...den svenska skolan är sjuk. Och kidsen blir bara dummare och dummare...inte minst dom ur min samhällsklass. Dom vi alltså ska försöka hålla under armarna...

Anonym sa...

odenplan.nu: Jodå det gör det eller har det gjort. Högstadieskolorna i Rinkeby var länge ett rent under av trivsel i alla undersökningar trots liknande demografisk fördelning. Under den tiden var Rinkeby också något slags pilotprojekt för miljonprogrammen, och det ger väl en liten fingervisning om att det är ökade resurser och ett ärligt försök att hitta kärnan till problemen som fungerar.

Mobiltelefoner och mp3-spelare är en helt annan diskussion. Jag har absolut inget emot hårdare disciplin i skolan så länge eleverna respekteras och så länge man ger fan i att peka ut människors härkomst som orsaken till problemen. Och vad är det för stämning lärarna har skapat på en skola där eleverna överhuvudtaget tänker tanken att prata skit om folk framför ögonen på dem, på ett språk de inte förstår? Sånt händer inte av sig självt.

Och jag har faktiskt full förståelse om föräldrar och elever spottar efter en skolledning som så uppenbart saknar all förmåga att sköta en skola.

Men du har poänger såklart. Följer du min blogg så vet du att vi är fler som spyr galla över halvt efterblivna "unga vuxna". Språkförbud har jag dock svårt att se som en lösning.

Anonym sa...

Jag håller med Odenplan. Det va det jag försökte få fram med "sluta mesa". Kidsen idag verkar generellt sätt bortskämda och egoistiska.
Mobil och Mp3 förbud borde vara en självklarhet under lektionerna.
Det här med sommaravslutningen i kyrkan gör mej oxå irriterad.
Att vara Lärare idag måste vara fruktansvärt frustrerande.

Anonym sa...

James: Det mest frustrerande med att vara lärare idag är föräldrarnas ovilja/oförmåga att ta ansvar för sina barns uppfostran. Dagens barn och ungdomar uppfostras av en föräldrageneration som skriker om hårda tag i skolan samtidigt som de själva säger ja, javisst och såklart oavsett om ungen ska ha ny jacka för 5 papp, sitta framför datorn till 3 på natten eller vill ha med sig cola och chips till friluftsdagen. Hur fan ska skolan kunna städa efter sånt?

odenplan.nu sa...

Bolivar: Din sista kommentar till James är SÅ huvudet på spiken. Det är en jävla märklig föräldrageneration som, såvitt jag kan se, är mer intresserade av sitt eget självförverkligande än att göra normala medborgare av sina barn. Det där med barn är ju egentligen rätt okomplicerat...

Och visst har du poänger i din kritik. Jag köper det och håller med om att härkomst inte ska vara stigmatiserande i sig...men som jag skrev...jag börjar bli mer än irriterad på det allmäna tillståndet.

Och sen är jag lite sur på Zanyar för hans pseudodebatt om blattesvenska med Ebba W-B för en tid sen. Tyckte han trampade runt lite i klaveret då.

Sån är jag..handlar ofta i affekt.

Anonym sa...

odenplan: Ja vi är två som är rätt trötta på eländet. Jag tror att vi är ganska överens egentligen. Dagens ungdom är åt helvete, alldeles oavsett härkomst.

odenplan.nu sa...

Generaliseringar är generellt väldigt kul.

Vi är nog rätt överens som synes.

Eric Goesta Rosén sa...

Det är ju hemmets outsourcing och expertdyrkan ni pratar om, Odenplan och Bolivar, hur välståndet fått oss att både betvivla får egen förmåga att lösa problem och fått oss att alltid vända oss till expertis när sådan finns att tillgå. Således löser terapi även så basala problem att det skulle räcka med att prata med sina vänner och på samma sätt lämnas hela istället för en del av ansvaret för uppfostran över på skolan. De är ju experter, utbildade, och "vi" tror oss inte kunna göra sånt där bara på "känsla" i hemmet. Typ.

Anonym sa...

Jag tycker man borde införa rensning av sockerbetor på schemat.
Just like the good ol´days.
Låt oss inte bli såna föräldrar som bara vill suga på sitt eget karriärspiller. Vi kan väl försöka bli bättre än så?