tisdag, januari 23, 2007

Galej

Jag vet inte om någon av er hade oturen att titta på Guldbaggegalan igår? Det hade jag. Jag försökte styra över till Simpsons så fort jag såg att det var galadags men min flickvän insisterade på att hon skulle ha nytta av att ha sett galan för sitt jobbs skull. Oh well, hur illa kan det vara liksom?

Pretty fucking illa tydligen. Förutom det helt jävla barocka i att Förortsungar fick fyra baggar och Farväl Falkenberg noll, så var det en grej som gjorde mig jävligt illa till mods. Bästa kvinnliga huvudroll. We've come a long way since Pippi Långstrump, let me tell you. Alla nominerade var invandrare, och alla spelade offer. Starka offer i viss mån visst, men offer. Det är vad som finns till buds om du är kvinnlig skådespelare och inte har sådär vackra blonda lockar så du kan spela oskuldsfull nymf i stadsmiljö istället. Eller fan det finns mest offerroller för svenska skådespelerskor också när jag tänker efter. Man sitter i rullstol, man blir våldtagen, man har en pappa som sopar golvet med en efter skolan, man är halt, lytt, blind, döv, lite bakom flötet. Nåt är det. Och sen kliver Jonas Karlsson in i ens liv och sen är inget som det var förut.

Idag har regeringen beslutat att utreda förhållandena på Gustav Adolfs-skolan i Landskrona. Vem i regeringen undrar jag? Skolministern satt ju så sent som igår morse och sa att allt var i sin ordning. Har någon tagit honom i örat?

4 kommentarer:

Eric Goesta Rosén sa...

Du tog ju honom i örat. Strongt! Jag väljer att se det så i alla fall.

the Sweetness that is Lou sa...

Men är det inte ganska klassiskt med kvinnor som offer? Har varit så i litteratur och film alldeles för länge. Ofelia, Gretchen, lätt utvecklingstörda Emily Watson i Breaking the waves, and it goes on and on.
Klassiska kvinnoöden är död, galenskap eller giftemål. Inte så mycket mer.

Hemskt bra skrivet om idiotin som pågår i Landskrona. Jag blir matt bara av att tänka på det

B sa...

"Och sen kliver Jonas Karlsson in i ens liv och sen är inget som det var förut"

Hahahahahaha!

Anonym sa...

jeez så vass du är.