tisdag, oktober 03, 2006

Hej Fredrik!

Hej Fredrik!

Jag kallas Bolivar härute i "bloggosfären", och är en pigg och arbetande kille på 25 år. Jag har med stor spänning följt ditt partis omläggning, från ett lågskatteparti till ett... skatteparti (visst låter det bakåtsträvande?). Jag förstår att det är mycket som känns nytt och främmande inte bara för dig, utan för resten av partiet. Bidragssystem, fackföreningar, sjukvård och allt sånt där man tidigare kunde slänga på tippen, ska ju nu kramas och utvecklas. Jag tycker ändå att det är mycket imponerande och föredömligt av dig att du på så kort tid lyckats ta till dig så många begrepp och gjort dem till dina egna. Sättet du leker med ord och hittar nya innebörder i gamla termer på är också en inspiration för varje ung politiker.

Det här med skatter till exempel. Traditionellt har ju skatter använts för att "utjämna klyftor" i samhället. Det betyder ju att folk som jobbar, som du och jag, får betala mycket mer och får mycket mindre tillbaks, jämför med folk som inte jobbar (latmaskar) eller är sjuka (simulanter). Det är helt sjukt orättvist ju! Därför blev jag så glad när jag läste City idag och såg att du har satt ner foten ordentligt i frågan. Vi som betalar är ju dom som ska få tillbaka pengarna också. Så funkar det på banken och så ska det funka i resten av samhället också!

Det här med trängselskatten till exempel. Om sossarna hade fått sitta kvar hade de säkert gjort nån skev 60-talstolkning av folkomröstningen (och vadå bara stockholmare? Det är ju killar som du och jag, vi i förorten, som måste sitta och tomgångsglo 45 minuter bara för att ta oss genom Roslagstull! Om det är några som kör mycket bil genom Stockholm så är det ju vi!) och använt intäkterna till bussar och sånt. Hallå!?! Åker man buss betalar man väl inte trängselskatt?? Efterblivna alltså. Nu när ni vann kommer vi i alla fall få tillbaka pengarna i form av nya vägar och då känns det ju inte lika svettigt att betala skatt. När man får tillbaks hela klabbet liksom.

Ville egentligen bara tacka för en bra första månad som tillträdande statsminister, och jag hoppas att du håller nivån uppe. Ser fram emot fler överraskningar fram till 2010!

MVH Bolivar

5 kommentarer:

Johan B sa...

Traditionellt sett har väl ändå skatter används för att finansera det offentliga. Det är en relativt ny ide att använda skattesystemet för att utjämna inkomstskillnader i samhället.

Bara en väldigt kort kommentar. Jag är säkert på att diskussionen kommer fortsätta.

Bolivar sa...

Johan B: Förvisso. Det har ändå funnits en svensk "tradition" i alla fall sedan efterkrigstiden. Går man tillräckligt långt tillbaks användes ju skatterna i princip till att finansiera hovet.

Anonym sa...

Moderaterna vill inte spendera pengarna på samma sätt som socialdemokraterna, bummer... Jobbigt det här med maktbyten, bättre med bara ett parti!

Anonym sa...

INTE ENS KUL. INTE ENS KUL.

Bolivar sa...

Anonymous:?!?