tisdag, juli 10, 2007

Ha den äran och gratulera Bolivar!

Ha den äran hörru. Ha en bra jävla födelsedag och tänk inte så mycket. Det ska vara ditt ledord resten av året och resten av livet. Tänk inte så jävla mycket. Det är bättre att du pratar, då tror folk att du tänker. När du tänker tror de att du är tom och kall. Det har du inget för. Har du bestämt dig för om du ska ljuga om din ålder på SJ än förresten? Tänker du fortfarande stå på Ace och försöka tänka bort 4 år?

Sådär började jag det här inlägget. Bittert och surt. Först tänkte jag ta bort det helt, men det är ju också en del av vad som sköljer över en nybliven 26-åring. Och ångest och dåligt samvete. Och tvivel. Jag kastas mellan att undra om jag borde skaffa barn snart och att undra om jag skulle hamna i fängelse för den där tjejen i genomskinlig kjol. Det känns obehagligt men på något sätt typiskt för var jag är på min egen lilla tidslinje. Two thirds to go, typ. Det känns lite.

Mycket känns bättre än på länge också såklart. Jag och min flickvän har precis flyttat till en tvåa. Skillnaden mellan att bo två sakletare i en etta på 24kvm och en riktig tvåa med riktigt kök måste upplevas. Trots att hela lägenheten är full med sopsäckar och flyttkartonger så känns det redan som att jag har vuxit 5 cm åt alla håll. Eller så är det min ämnesomsättning som har gått in i gubb-mode.

Allra skönast, och det här har verkligen kommit med åldern, är min förmåga att alltid kunna be vem som helst dra åt helvete, oavsett vad. Jag har varit duktig på att be folk dra åt helvete tidigare också, men inte lika likgiltigt som jag kan göra det nu. Inget imponerar, inget är pinsamt, inget spelar roll. En skön blandning mellan att vara odödlig och redan död.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis som fan din gamle eunuck! Tänk inte på att du är gammal och snart färdig för pension. Fokusera istället på att du är lika gammal som jag en liten stund till. Alltså finns möjlighet till meningsfullt liv även som 26-åring.

När skulle du till NYK sa du?

Bolivar sa...

haha.. uhm jag vet inte riktigt, men du borde ju komma till sthlm tycker man.

Anonym sa...

Det bästa jag läst på länge. Speciellt "blandning mellan att vara odödlig och redan död."

Eric Goesta Rosén sa...

Grattis grattis kära vän!

Och 26 är ju för fan ingen ålder. Du kan med gott samvete hänga på Matador ett par år till. Eller, nej det kan du inte, men du vet, det kunde du inte för två år sedan hellre, min poäng är att skillnaden är obefintlig.

Ses på dancehallgolvet. Eller inte.

Anonym sa...

Grattis mannen!
Snart kommer ölmagen krypande...

/g