fredag, juli 13, 2007

Alliansen i min hjärna

Att formulera en klar politisk tanke till och med för sig själv har blivit som att spela tvåmål i Skanstullskorsningen. Hur du än parerar så kommer ett alliansförslag eller en Monty Pythonesque TV-debatt och rammar dig så att du helt tappar tråden. En eloge till Elisabet Björklund som tidigare i veckan (i måndags 7:15 tror jag att det var om någon vill gå in på SVT och titta själv) lyckades belysa det absurda i moderaternas förhållning till A-kassan. Titta däremot på TV4:s morgonsändningar så förstår ni varför Alliansen är så mån om att vingklippa SVT.

Jag tror att jag ska sluta fundera helt enkelt. Det händer ganska ofta att jag blir anklagad för att vara avundsjuk. På överklassen, på medelklassen, på deras bostadsrätter, bilar och båtar och tennisveckor. Det stämmer inte. Det enda jag ibland kan vara avundsjuk på är deras okunnighet. Att de har sluppit fundera, sluppit se. Att de kan ha en så aningslös inställning till social utslagning och orättvisor. I Brasilien finns inga raser och i Sverige är ingen fattig på riktigt ni vet. Lata bara.

Jag grubblar i cirklar förstås, och jag kan inte tänka mig att det är en särskilt kul karusell att åka med alla gånger. Ni borde åka med Fabolous istället. I'm The Man är sommarens låt, utan tvekan. Sluta läs mina bittra utsöndringar och ladda ner!

Inga kommentarer: