onsdag, maj 09, 2007

Hemskt mycket hej

Jag skulle vilja poängtera att jag inte accepterar eller sympatiserar med våldtäktsmän, men att jag kan se hur situationerna kan uppstå utan egentligt uppsåt från gärningsmännens sida, jag kan se hur mannen och kvinnan läser situationen totalt olika och hur kvinnan känner sig utnyttjad, kränkt eller till och med våldtagen utan att mannen har den minsta aning om att hon upplevde det så. Jag kan se att domstolen ibland måste gå på männens linje. Jag inbillar mig till och med att det nog är rätt ibland eftersom jag har svårt att se att just våldtäkt skulle vara det enda brott där 100 procent av de anmälda är skyldiga.

Så, om nån vill "omvärdera min blogg", sluta läsa eller har något att säga om saken, feel free.

I övrigt har det här varit en riktig jävla pissdag och jag måste upp halv sex imorgon.

6 kommentarer:

. . . sa...

Jag har inte för tanke att omvärdera din blogg eftersom jag ej tidigare tagit del utav dess innehåll. Men jag kan se var du vill komma med detta ditt senaste inlägg. Man behöver ej på något sätt sympatisera med våldtäktsmän för att inse att några utav dem faktiskt är oskyldiga. Även om det tyvärr finns otaliga fall var skulden är uppenbar men straffet ändå uteblir. Dessa fall är givetvis de mest olyckliga och antagligen de vilka människor håller klarast i sitt minne.

Johanna sa...

jag antar att du skriver det med anledning av den friande domen mot stureplans-killarna? måste bara säga att det gör mig skitförbannad att du får det att låta som tjejen hittar på allt. det fittigaste (ursäkta ordvalet) som går att göra är att kränka kvinnan ännu mer, bl.a. genom att räkna upp ett antal personer och be henne svara på vilka hon haft sex med, för att på något sätt framställa henne som lösaktig och berättiga männens beteende. vadå gå på männens linje? vem är det som lider av det, kvinnan eller männen? hellre fria än fälla visserligen men ändå, att fria någon för att de "inte förstod" att de begick ett brott är bara helt befängt. som sagt, så fittigt att skuldbelägga kvinnan. är som det jävla skämtet med att "hon hade utmanande kläder på sig".

Anonym sa...

Johanna: Uppsåt är inte irrelevant när en domstol fattar sitt beslut. Uppsåt är skillnaden mellan mord och vållande till annans död. Jag förstår din frustration, och det är mycket möjligt att killarna ljuger men det är också mycket möjligt att de talar sanning faktiskt. Du måste hålla öppet för det, och våldtäkter av den här typen är extremt svårdömda. Så exakt när tycker du att det är värt att tumma på rättssäkerheten? Är det i det här läget? In med dem bara för att de verkar vara såna praktsvin?

Anonym sa...

Jag har aldrig gillat din blogg och tycker nu även att du verkar totalt korkad.

Anonym sa...

Hej hej! Jag tror du har helt rätt i att saker och ting och våldtäkter kan uppfattas olika. Jag tror den allmänna upprördheten mest kommer av att du påpekade det apropå ett fall där tjejen
-våldtogs med fjärrkontroller
-saknar tussar av hår från sitt huvud
-hindrades att lämna lägenheten (de sov i skift)
Om killarna inte fattat att det är våldtäkt i det läget borde de in på rättspsyk. Men istället driver de sin lilla innekrog. Grabbarnas. Right.

Anonym sa...

Hej. Lite sent inlägg i debatten men eftersom den var så intressant kunde jag inte låta bli. Uppsåt är som du säger inte irrelevant. Tragiskt nog finns det med största säkerhet oskyldigt anklagade även för brott såsom våldtäkt. Rättsäkerheten är otroligt viktig. Men som Eskil sa, det finns även många fall där våldtäkten var verklig men förövarna förblev ostraffade. Det jag tyckte var intressant var detta du tog upp om de olika tolkningarna. Jag är absolut beredd att hålla med om att situationer kan tolkas och ofta ute i livet tolkas olika. Frågan är: befriar detta männen från ansvar? Om en kvinna känner sig utnyttjad och kränkt, är detta inte giltigt i stunder då mannen hävdar att kränkning inte var hans avsikt, att han inte förstod vilken skada han gjorde? Har han inget ansvar för att förstå, sätta sig in i kvinnans position? Rättsäkerhet handlar också om att kränkta människor ska få upprättelse. Att visa att det inte är okej att kränka andra.