tisdag, december 19, 2006

Vad är det för fel på tokens?

Jag fattar inte grejen med hela den här kontanterpåbussen-diskussionen. Fan det är väl bara att införa nån slags plastbit som är värd 20:- hos SL och inte ett jävla dyft i resten av världen. Att köpa i påse eller till styckpris på närmaste Pressbyrå. Lite meckigare än dagens system, men jävligt mycket skönare än flerhundraprocentiga taxehöjningar. Luktar illa gör dom, på SL och i Stadshuset.

Sen kan man ju tycka att om det är OK att spränga Irak tillbaka till järnåldern för att de INTE har massförstörelsevapen, göra samma sak med Libanon för att några av deras invånare gjort gränsöverträdelser, sopa bort halva Afghanistan från kartan för att de huserar en organisation som också finns i Tyskland och i USA, och som genom sina tyska och amerikanska grenar sprängde ett hus i USA... Om man kan göra så och det är OK, så är det väl något slags jävla minimum av anständighet att Sverige ser till att betala ut det jävla skadeståndet till Jackie Arklövs offer. Även om vi inte måste och även om det känns lite jobbigt att vi ska behöva betala någon annans snedsteg. Det är vi som sagt inte de enda som måste göra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skitdåligt förslag. Släpa omkring på en massa plastmynt, det är inte alls praktiskt, faktiskt.

F ö är det ingen prishöjning, det är en återgång till det rättvisa i att man bara betalar för det man faktiskt åker. Jag som bor i innerstaden åkte på en prishöjning när sossarna fick sin briljanta idé om att det skall kastas pengar i sjön på ett röstfiskarprogram (det här du vill behålla är riktigt, riktigt dyrt) och jag fick dessutom plötsligt stå i oändliga köer överallt och missade tåg p g a att ingen tydligen längre köpte SL-kort. Själv jobbar jag mycket hemifrån och det är inte lönsamt för mig att köpa ett SL-kort så jag kör med remsa sedan många år.

Nej. Ordningen är återställd, tack och lov.

Bolivar sa...

Anonymous: Du är nog faktiskt (och det är i tät konkurrens ska du veta) den obehagligaste människan som har kommenterat här hittills. Grattis!

Anonym sa...

Men snälla, rara, vad är det som är obehagligt? Att jag erkänner att jag faktiskt inte tycker att jag har råd att betala för att folk skall resa flera mil när jag själv inte åker så långt? Eller är det att jag bor i innerstaden? Vad hindrar andra att ställa sig i samma bostadskö som jag har stått i? Det GÅR att få en bostad på det sättet, fortfarande, även om det tyvärr nu blir färre hyresrätter men det är en annan historia. De flesta som bor inne i Stockholm är inte krösusar som suger ut resten av regionen för att få mer pengar till att dricka champagne på Sturehof, vi är vanliga, arbetande människor och vi har kanske inte lust att vara den ständiga mjölkkon för alla andra, närförorter såväl som resten av landet. Vi har väl också rätten till ett värdigt liv? Många av oss har planerat och lever ekonomiskt och hänger inte på krogen så förbannat mycket utan vi har tagit ansvar för vår ekonomiska situation. Räcker inte lönen både till amorteringar eller en innerstadshyra OCH att hänga på krogen 2-3-4 gånger i veckan så väljer många av oss att betala på vår bostad. Jag har dessutom vänner som haft alla möjligheter att bosätta sig på Östermalm men som i stället valt en förort, både på norra och södra sidan, för att det var vad de ville. Med lite planering och sparsamhet och kalkylering så kan en människa som har fast jobb få en rätt bra bostad. Man kanske får börja i Bagarmossen men man kan jobba sig åt det håll man vill bo. Nu har priserna stigit rätt mycket, men det tycker man alltid. Om 10 år kommer vi tycka att det var rätt billigt att köpa BR idag. För 15 år sen var det rena kapet, även om vi inte fattade det DÅ. Jag hoppas att du också kommer att ha ett fast jobb snart, om du inte redan har det, och då har du också möjligheten att satsa på ditt boende, var det nu blir.

Och SL-kortet kostar precis lika mycket vart du än åker. Detta gäller ju bara de som åker ibland. Det är ofta en olidlig trängsel i kollektivtrafiken som det är ändå och jag minns att jag tänkte att biltullarna kommer göra det till ett litet helvete för dem som inte har bil, de som inte har ett val (många som bor här inne har verkligen inte råd att ha bil). De där köerna man får stå i vid spärrarna är väldigt ineffektiva för alla parter eller tycker du att det är en framgång att det plötsligt blivit på det sättet?

Jag vet inte riktigt om du har en rättvis bild av människor som bor i innerstan. Kanske tror du att alla är som dem du vill frottera dig med på Stureplan, kanske tror du att alla har en massa extrapengar att lägga på kokain och helrör och att de gott kan betala för alla andra. I så fall så tycker jag att du skall tänka om för du kunde inte ha mer fel.

Man måste tänka på hela kostnaden. Det finns inte oändliga resurser att ta av. Svenskarna är få och skall vi som jobbar få behålla en dräglig summa av det vi faktiskt jobbar in så kan inte sossarnas frieriprojekt fortgå. Det är helt enkelt inte hållbart. Var skulle vi ta de pengarna? Från sjukvården? Inna du säger ”de rika” så betänk det faktum att en ökad skatt för ”de rika” ger en marginell effekt, medan en skattehöjning för vanligt folk ger rätt mycket. Och vanligt folk orkar inte ge hur mycket som helst av sin lön.

Jag tycker faktiskt att det är aningen obehagligt att folk tror att det finns hur mycket skattepengar som helst. Vi är få i Sverige, och vi har världens högsta skattetryck. Något måste vi få behålla för att leva också, vi som jobbar. Tycker du inte det?