torsdag, december 07, 2006

Hur Timbro fick luft och faran med att resa

Det har skrämt mig en tid nu, det människor säger så jag hör. Inte hemma över en kanelkrans, utan rätt i synen på mig. På TV, på jobbet och så fort du slår upp en tidning. I min ålder. Typ min bakgrund, kanske lite yngre föräldrar.

Jag har funderat mer på det än vad som är sunt. Hur de har kunnat växa upp och bli sådana aningslösa idioter. Jag har kommit fram till att det måste vara resandet. Ett år i USA, två i London. Kanske någon termin i Paris. Men aldrig i zon 4. Aldrig på landsbygden. Aldrig utanför sfären av sina likar. 20 nånting med tillräckligt mycket pengar för att köpa skygglappar mot social utslagning. Jag blir helt jävla mörkrädd när jag läser kommentarer hos Goesta, folk som bor i små/mellanstora städer i Texas (just Texas av alla jävla stater) drar slutsatser om det kulturella klimatet i USA som helhet. Inte för att de har läst på, utan för att i den där lilla hålan i Texas funkar det ju. Och när de läste på Oxford funkade ju allt bra. Skolpjäsen gick upp som den skulle, och så rent det var överallt. Som sagt, aningslösa idioter.

Misären i Mississippi, Georgia, South och North Carolina, Virginia, DC mer än något annat och ner igen till förhållanden i West Virginia vi knappt skulle orka se på nyheterna ens. Allt sånt rinner av dem som vatten på gäss. För i USA fungerar ju allt. Det har de sett med egna ögon.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt att du blev mörkrädd, om du undrar så är jag född i Calcutta, uppväxt på den skånska landsbygden och har mer eller mindre flyttat till USA för gott. Vad det gäller misären, så är det väl så här. Man kan köra svensk strutsmentalitet och låtsas om som om inte omvärlden finns genom att bygga murar mot omvärlden. Om inte så ser världen ut som den gör, med gigantiska klyftor mellan världsdelarna främst pga den västerländska arbetarklassens repressiva politik där industrivaror skyddats bakom tullmurar medans man importerat billiga råvaror. Då kan man självgott slå sig på bröstet och tala om den svenskamodellens överlägsenhet. Faran med att resa Bolivar, om du någonsin skulle våga sticka näsan utanför din hägn, jag menar på riktigt istället för att läsa politiska pamfletter. Det är väl att världen inte är lika svart/vit som du fått lära dig på SVT, där svensk är god, svartskallar är det synd om och alla andra är goda. Men lycka till bakom skygglapparna, det menar jag verkligen. Hade detta varit ett blogginlägg så hade jag nog titulerat det: Ignorance is bliss

Anonym sa...

alla andra är onda ska det va

Anonym sa...

Är inte små/mellan stora städer i Texas, zon 4?

Bolivar sa...

Skillnaden är att i USA handlar det inte om dramatiska skillnader i välstånd mellan världsdelar, utan mellan stadsdelar, kvarter, regioner och stater. Varför är en så extremt skev inkomstfördelning inom samma nation något att sträva efter? För att världen blir mindre orättvis om alla utom hundra har det lika jävligt, istället för alla utom tusen? Jag har aldrig förstått ditt resonemang, utöver att du är ännu bittrare än mig. Men det är väl alltid nåt antar jag.