onsdag, november 22, 2006

Att kliva in i vuxenvärlden med en toalettborste i fittan

Den liberala hjärntrusten arbetar för högvarv just nu. Det är nog riktigt. Precis som för Fredda är det lite nu eller aldrig. Så det blir mycket floskler om individens frihet, vuxna människor, sobra sextransaktioner och prat om rättigheter.

Jag kan inte hjälpa att jag tvivlar. Jag tror att sexualiseringen av vårt offentliga rum på ett ganska direkt sätt orsakar en förråing av det som fortfarande inte kan sändas på Kanal 5. Jag tror att det gör torskarna mer kreativa. Jag tror att det drabbar fruktansvärt många barn och unga kvinnor och jag tror att de ömsesidiga trevliga sexaffärerna bidrar hur ömsesidiga och trevliga de än är.

Jag tror inte att en strängare eller mildare sexköpslag skulle göra någon direkt skillnad. Jag tror inte att det skulle vara verkligt verkningsfullt att förbjuda Big Brother eller tvinga H&M att använda stillebenfotografi i sina underklädeskampanjer. Jag tror inte att jag kommer vara en av dom som sticker en toalettborste i fittan på en rosig artonåring medan jag knullar henne i röven.

Jag har passerat åldern de flesta är i när de bestämmer sig för att passa runt en fjortis som en joint på efterfesten. Jag hoppas att jag inte är en av dom som gör det i 40-årsåldern istället. Men ni som var lite äldre, handen på hjärtat nu för jag vet ju inte. Men var det verkligen lika vanligt med gruppvåldtäkter på 70- och 80-talet? Bland gymnasieungar? Och är det så långsökt att tro att allt hänger ihop?

5 kommentarer:

Anonym sa...

En sån här rubrik kräver väl en tillräckligt sjuk fantasi för att kunna göra nåt sånt där sjukt? Den mänskliga hjärnan är spännande!

Anonym sa...

Bra rutet! Du har legat lite under isen på senaste tiden, så det här behövdes :)

Anonym sa...

Ja det kan man fråga sig, om det forna paradiset, det finns ju statistik om sånt där, den brukar säga att våldsbrott inte har ökat. Om det gäller även gruppvåldtäkter det vet jag inte. Fredrik Ekelund hävdade ju i sin pamflett om den svenska strävsamma arbetarklassen att våld och våldtäkter inte var så vanligt på 60&70-talet, men fick en hel del mothugg från historiker, som han sedan anklagade för att vara poltiskt korrekta. Han skyllde på invandrarna, du skyller på TV, vem som har rätt eller om båda har fel beror nog på vem man frågar.

Anonym sa...

Well, våldtäkt inom äktenskapet fanns ju inte ens som juridisk term på 60-talet, så det beror ju på vad man menar med "bättre förr"...

Anonym sa...

Du HOPPAS att du inte är en av dem som gör det i 40-årsåldern?

Det må jag säga...