onsdag, april 11, 2007

FK

Jag ska sluta be om ursäkt. Ni vet ju att jag gör såhär ibland. Min flickvän tjatar hela tiden på mig om att jag borde börja skriva, på riktigt liksom. Jag skulle absolut kunna bli alldeles strålande om jag bara hade hungern. Men det har jag inte. Jag skriver ju nästan bara när jag är arg. De flesta som har läst mig innan de har träffat mig blir överraskade över att jag inte är en real-life Socker-Conny typ. Det är jag ju inte.

Anyway, jag var hemma hos min familj över påsk och min försäkringskasseanställda mor får tydligen veta om hon får behålla sitt jobb eller inte den 2/5. Hon har jobbat på Försäkringskassan i 27 år. Jag tyckte att det lät länge men tydligen ligger hon illa till om man följer LAS. Det vill iofs inte Försäkringskassan göra. De har tänkt sig att dela upp personalstyrkan i 47 olika kretsar, ett för varje ärendeslag vilket är helt absurt eftersom det inte finns någon personal som sysslar med bara ett ärendeslag. Min mamma till exempel, sysslar med 47. Om ni tycker att servicenivån har varit lite sub par på Försäkringskassan hittills så kan ni ju smaka på det här:

-Inga dropin-besök
-Möjlighet att boka möten tre dagar i veckan
-Alla som ringer för att boka möten ska med bestämdhet motas till internet eller telefonkundtjänst
-Alla som ringer till telefonkundtjänst ska med bestämdhet motas till internet



Det är ganska sjukt, det är det, att en så underbemannad och bespottad men väldigt behövd myndighet så målmedvetet fortsätter att avveckla sig själv. Det är också ganska sjukt att de när de säger upp människor som jobbat där i 43 år, arbetsbefriar dem samma dag "så att de inte ska skapa dålig stämning".

När de ändå var i farten släckte de ner lunchrestaurangen och drog in mackorna för de kvarvarande också.

1 kommentar:

Eric Goesta Rosén sa...

Din flickvän har ju alldeles rätt, dessutom skulle du bli skarpare ju mer du skrev, och dessutom är du ju ofta arg eller i alla fall grinig så det borde ge sig självt.