måndag, april 23, 2007

Ether

Som en flock pingviner kämpandes mot kyla och motvind dyker de upp. Alltid dyker de upp. Det är som att själva ordet Schyman är deras startsignal. Nu är det dags att sträva motströms. Mot sunt förnuft, anständighet och många gånger i smyg så att de slipper få på pälsen där hemma. Tystas och hånas ska det göras.

Att de här männen och för all del också kvinnorna finns och frodas gör det så mycket äckligare att självgoda idioter som Ronnie Sandahl och Linda Skugge tror att de gör någon slags nytta. Att den patriarkala diarré de släpper ut varhelst de slår sig ner skulle vara strongt. Ett ställningstagande. Ett ribbhöjande.

Jag gör mig inga illusioner. Även om den raljanta tonen och det torftiga språket kan lura läsaren, så tror jag inte att kommentarerna uteslutande skrivs av män födda mellan 1943 och 1952 med förnamn som Curt, Sven-Olof och Inge.

Jag tror att lockelsen är för stor även för Tobbe, Eric och Mattias och Andreas. Jag tror inte att vi känner oss mindre hotade eller är det minsta mer angelägna att ge upp våra privilegier. Och vad kan då vara effektivare än att spänna på sig en brandgul feministväst, hoppa över staketet och säga att "Hej! Titta på oss, nu står vi på er sida så säg inget dumt om oss för då låter ni bara griniga och otacksamma". Sen beter vi oss precis som vi och våra pappor och farfäder alltid har gjort och låter västen vara vårt stridsrop och Cheap Monday-jeansen vårt våldtäktscamo för att löst parafrasera den där idioten.

Vi ska minsann inte klumpas ihop med äcklen, vi säger ju ifrån, vi sa aldrig hora men inte fan ifrågasatte vi varför vi pratade mest, var norm på idrotten eller varför vi spelade i band och tjejerna hade sexiga dansuppvisningar på skolkabarén. Och medan killarna som sopade på varandra fick alla ifrån polisen till kyrkan att kliva in med resurser, så bantade tjejerna ner sig till våra småsyskons vikt, gick med långärmat hela somrarna och blev tillsammans med killar som var så gamla att de var farbröder i våra ögon. Det var tydligen helt lugnt.

Det är såklart inte så lätt och jag säger inte att jag hade varken makt eller intresse att göra varken mer eller mindre när jag var 14. Hey jag var 14 liksom. Fotbollsträning och VHS-porr kändes mycket mera angeläget än patriarkala strukturer. Då. Men att 10 år senare inte ha mer självinsikt och förmåga till analys än att man kommer fram till att man är missförstådd som man...

Aktualiteten i det här inlägget är obefintligt, men jag råkade läsa den där travestin till krönika om Vita bandet i helgen, och nu har Gudrun Schyman blivit anställd av TV8 och då kom jag att tänka på den igen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

word.

Anonym sa...

Hittade denna ypperliga text för att Goesta hade länkat till dig. Skitbra skrivet och tänkt! Om du kommer till Snotty på lördag när Goesta och Sebastian spelar ska Hyena (drottningen av Snotty) med varm hand överräcka en helt valfri hyllningsdrink till dig.

Respektfulla hälsningar,
Hyena

Anonym sa...

wow! Tack Hyena!

Anonym sa...

bra skrivet!