torsdag, mars 22, 2007

Exodus

Jag läste en jag läste två jag läste tre gånger innan jag var helt hundra på att jag hade läst rätt. Om du inte tar det första jobb handläggaren pekar på, oavsett var i Sverige tjänsten råkar vara belägen, så blir du av med din A-kassa. Bättre med en fot i arbetsmarknaden än en i hemmet. Förutom det problemet med rena blufföretag på AMS, vilka har förstört mer än ett par människors ekonomi då de har blivit dittvingade av AMS för att sedan ruinera både sig själv och sina släktingar med obegripligt dyra dammsugare och annat nonsens... förutom det, vart fan ska folk ta vägen? Förstår de vad de gör? Tiotusentals människor kommer att sättas i rörelse, inte bara landsorten kommer att avfolkas. Malmö, delar av Göteborg, Stockholms förorter. De är en extremt viktig del av de lokala marknaderna och kommer att lämna djupa hål i de lokala näringsidkarnas plånböcker när de flyttar... Ja vart flyttar de? Och till vad? Har man tänkt sig Shantitowns utanför Täby där de skattesubventionerade hemhjälparna från Lappland kan få bo?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom integrations- och decentraliseringsstrategierna inte har fungerat (vem kan klandra de som inte vill bo i norrland) är det här ett nytt grepp. När en industri flyttar sin verksamhet från den pittoreska hålan i Arjeplog till det mycket billigare Kina flyttar vi helt enkelt alla från glesbyggden in till stockholmsförorterna. De invandrartäta segregerade områdena blir fint uppblandade med norrlänningar i arbetsmarknadsåtgärder. Tänk vad mycket nytt som kan komma ur det: kebab-kojs, falafel-skav och pizza-palt.

Anonym sa...

haha falafel-skav med lingon och potatismos låter i och för sig så gott att jag tror att det blir min middag idag.

Anonym sa...

Är det egentligen någon som vet vad kojs, skav och palt är? Om du nu ska laga det till middag...

När vi ändå talar om mat, kanske det finns möjlighet att sammanstråla för en lunch eller så på lördagen den 31:e? Jag är nämligen i hufvudstaden då. Hade varit roligt att ses. Det är ju alldeles för sällan numer.

Anonym sa...

Jaha men vem är du?

Unknown sa...

Vilket drygt jävla svar. Jaha, vem fan är du själv?

Anonym sa...

Francophobe: Mycket tyder ju onekligen på att jag känner den här människan... tycker du inte? Sköt du ditt.

Anonym sa...

Jo, visst känner vi varandra. Det är ju såklart JunkeeDoodle!

Nåja, lunch på lördag???

Anonym sa...

Det är det här tv4 ville varna oss om när de visade 1054200 hitlerdokumentärer i rad. Men vad ska vi säga? Det är inte förvånande efter en dag i Sverige. Gör som jag, åk västerut och ta det i hornen. Innan öst med Kina, Indien, Iran och Ryssland får rättfärdigade skäl nog att inte låta oss.

Anonym sa...

allå allå: yes but of course! Ring mig!

Aaron: Det tål ju att tänkas på. Trist att du bangade ur när du var hemma förresten...

Aaron sa...

Ja såhär i efterhand borde jag stannat, uppsala slutade i att jag stod ensam på ett ställe med en dum och snygg brud som ville att jag skulle följa med och träffa hennes kille.

Förresten växer shantitowns utanför täby i mina ögon varje dag. I'm all for it.